BASE – 08/07/2002

Beschrijving van de reclame

Een TV-spot toont een jonge vrouw die wandelt met haar hond aan de leiband in een park terwijl ze met haar GSM aan het bellen is. Plots hoort men dat een mannenstem haar aanspreekt en zegt dat een minuut bellen met herlaadkaart veel duurder is, terwijl de dame zich in alle mogelijke richtingen draait om hem te negeren, waarna ze aan haar hond het bevel “attaque” geeft en men het geluid hoort van een hond die aanvalt. Voice off : “Eindelijk hetzelfde tarief per minuut met herlaadkaart of abonnement”, waarna het logo van “Base” verschijnt.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame toont geweld en is choquerend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat zijn onderneming recentelijk een naamswijziging heeft ondergaan en een campagne voert rond de innoverende kenmerken van zijn nieuwe producten. Hij bevestigde dat hij de bekommernis van de klager begrijpt, maar benadrukte dat de hond de cameraman slechts omver duwt en er geen sprake van is dat de camera of enig ander personage wordt gebeten.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat deze boodschap een gewelddadige scène bevat omwille van de houding van zowel de eigenares als van haar hond gelet op het bevel dat ze geeft om aan te vallen. De getoonde houding kan aanzien worden als een aanzetting tot/of het banaliseren van geweld, terwijl het in de actuele context niet aangewezen is om dit aan te moedigen of te versterken. Het beeld en het geluid halen meer voor de geest dan het louter omver duwen. Op basis van art. 27,4° van het decreet van de Franse Gemeenschap en art. 4,3 van de IKK code heeft de Jury aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om de spot te wijzigen door elk element dat geweld bevat te verwijderen en bij gebrek hieraan de spot niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder bevestigde dat de spot niet meer zal verspreid worden.

Adverteerder: BASE
Product/Dienst: Herlaadkaart
Media: TV
Onderzoekscriteria: Fatsoen en goede smaak
Initiatief: Consument
Datum afsluiting:  08/07/2002