Een tv-spot toont beelden van een zonnig landschap in het buitenland. Tekst : “CAP D'ANTIBES, 1.00 p.m.”. Een jonge vrouw in bikini wordt in beeld gebracht die ligt te zonnen op een stoel aan de rand van een zwembad, terwijl iemand waarvan men slechts de hand ziet voor haar een Martini inschenkt en het glas op een bijzettafeltje naar haar toeschuift. Ze buigt zich naar voren en kijkt hunkerend naar het glas. Ze is met haar polsen aan de armleuningen van de stoel vastgebonden met een das en een broeksriem.
De adverteerder liet gelden dat het niet zijn bedoeling was om te beledigen of te choqueren, hetgeen trouwens onproductief zou zijn daar vrouwen ook deel uitmaken van zijn doelgroep. Deze campagne zet de reclametraditie verder van Martini die doordrenkt is van glamour, verleiding, vreugde en verbeelding. Eenieder ontcijfert deze visuel zoals hij het wil. Hij benadrukte tevens dat er hier geen sprake kan zijn van seksisme en nog minder van onderwerping. Het universum van het merk is een wereld waarin de vrouw weet wat ze wil en vrijwillig deelneemt aan dit verleidingsspel. Het gaat om een wereld waarin de vrijdenkendheid primeert.
De Jury heeft vastgesteld dat ondanks het feit dat de vrouw aan haar polsen vastgebonden is, deze spot in zijn geheel beschouwd een ontspannen vakantiesfeer weergeeft zonder onfatsoenlijke connotatie. Gelet op de gedraging en de blik van de vrouw, laat de spot geen indruk van vernedering of onderwerping na en blijft deze beperkt tot een verleidingsspel. Daar deze spot haar inziens niet aanstootgevend of onfatsoenlijk overkomt, heeft zij bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70