ALDI – 19/06/2013

Beschrijving van de reclame

In de folder op de website staat een advertentie voor een outdoornavigatiesysteem voor €159,00.

Motivering van de klacht(en)

Na alle filialen in het noorden van Antwerpen (8 stuks) van de keten afgereden te zijn om een aanbieding uit de folder te bemachtigen, had de klager overal hetzelfde antwoord ontvangen: het product was uitverkocht na 5 minuten, wij hebben er helaas maar 6 stuks van binnen gekregen. Dit is volgens de klager duidelijk een geval van misleidende reclame waarbij men in het groot reclame maakt voor een artikel en het aanbod per filiaal te beperkt is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij dit toestel voor de eerste keer verkocht vanaf 1 juni 2013 en dat het bij een eerste verkoop steeds moeilijk is om de juiste voorraad in te schatten. Hij verdeelde in het totaal 350 toestellen voor de 58 winkels van de provincie Antwerpen. Voor dit aantal baseerde hij zich op de verkoop van een GPS toestel uit een vorige actie waarbij hij 341 stuks verkocht op 1 week tijd met een verkoopprijs van 115 €.
Voor de outdoor GPS registreerde hij een verkoop van 320 stuks op de eerste dag en op de tweede dag 10 stuks. Zoals de wet voorziet hebben klanten die geen toestel konden kopen een nabestelling kunnen plaatsen en hebben zij hiervoor een beloftebon ontvangen. De verdeling per winkel (aantal stuks) is afhankelijk van de filiaalgrootte; voor de regio Antwerpen varieerde dit van 2 tot 12 stuks per winkel.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame een actie aankondigt waarbij een outdoornavigatiesysteem wordt aangeboden voor €159,00.

Ingevolge het schrijven van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat:
- de adverteerder dit toestel voor de eerste keer verkocht vanaf 1 juni 2013 en zich bij de inkoop baseerde op de verkoop van een GPS-toestel uit een vorige actie waarbij hij 341 stuks verkocht op 1 week tijd met een verkoopprijs van 115 €;
- de adverteerder voor deze actie in het totaal 350 toestellen verdeelde voor de 58 winkels van de provincie Antwerpen, waarbij de verdeling per winkel afhankelijk was van de filiaalgrootte: voor de regio Antwerpen varieerde dit van 2 tot 12 stuks per winkel;
- de adverteerder voor deze actie een verkoop registreerde van 320 stuks op de eerste dag en 10 stuks op de tweede dag.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat deze reclame niet misleidend is en geen inbreuk uitmaakt op art. 91, 5° van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: ALDI
Product/Dienst: Outdoornavigatiesysteem
Media: Internet
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  19/06/2013