Vista Life – Roularta Media Group 15-03-2021: Onbevoegd

Adverteerder / Annonceur: VISTA LIFE – ROULARTA MEDIA GROUP

Product-Dienst / Produit-Service: Vitamine D

Media / Média: Magazine

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

In de rubriek “Gezond leven”, verschaft een artikel met de titel “De kracht van vitamine D” toelichting bij het onderwerp en haalt onder andere de naam van een voedingssupplement en van vitamine D-tabletten aan.
Aan het einde van het artikel de vermelding “Dit artikel valt onder de verantwoordelijkheid van Roularta Brand Studio en niet onder die van de redactie.”

//////////

Sous la rubrique « Vivre sainement », un article avec le titre « Le pouvoir de la vitamine D » détaille le sujet et évoque entre autres le nom d’un complément alimentaire et de comprimés de vitamine D.
A la fin de l’article, la mention « Cet article tombe sous la responsabilité de Roularta Brand Studio et ne tombe pas sous la responsabilité de la rédaction. ».

Klacht(en) / Plainte(s)

Le plaignant s’est référé à un article positionné en fin de cahier santé. Il trouve que sa mise en page ne le différencie pas des précédents articles rédactionnels et que la mention en fin d’article induit en erreur.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Onbevoegd
Décision Jury de première instance: Hors compténce

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de communicatie in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft onder meer vastgesteld dat deze communicatie onder de titel “De kracht van vitamine D” toelichting bij het onderwerp verschaft en onder andere de naam van een voedingssupplement en van vitamine D-tabletten aanhaalt.

Ingevolge de reacties van het betrokken medium en van het in de communicatie vermelde bedrijf, heeft zij er nota van genomen dat de communicatie in kwestie gepubliceerd werd op initiatief van één van de divisies van het betrokken medium zonder dat het genoemde bedrijf betrokken was bij de ontwikkeling van dit artikel en zonder controle van diens kant wat betreft de inhoud.

Zij heeft er eveneens nota van genomen dat de vermelding van een product van het bedrijf in kwestie gebeurde in een redactionele context en dat er geen sprake is geweest van enige vergoeding.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de communicatie die het voorwerp uitmaakt van de klacht redactionele inhoud betreft en geen reclame-inhoud die onder de bevoegdheid van de JEP zou vallen.

De Jury heeft zich derhalve onbevoegd verklaard in dit dossier.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la communication en question et de la plainte qui la concerne.

Il a entre autres constaté que sous le titre « Le pouvoir de la vitamine D », cette communication détaille le sujet et évoque entre autres le nom d’un complément alimentaire et de comprimés de vitamine D.

Suite aux réactions du média concerné et de la société mentionnée dans la communication, il a noté que la communication en question a été publiée à l’initiative d’une des divisions du média concerné sans que la société nomée n’ait été impliquée dans la création de cet article et sans contrôle de sa part quant au contenu.

Il a également noté que la mention d’un produit de la société en question a eu lieu dans un contexte rédactionnel et qu’il n’a pas été question d’une quelconque contrepartie.  

Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la communication faisant l’objet de la plainte concerne un contenu éditorial et non un contenu publicitaire qui relèverait de la compétence du JEP.

Le Jury s’est dès lors déclaré non compétent dans ce dossier.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen