Adverteerder / Annonceur: VISA
Product-Dienst / Produit-Service: Visa Debit
Media / Média: TV
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De spot begint met de volgende tekst: “Maak kans op tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024!” met de logo’s van de adverteerder en de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024.
We zien vervolgens links op het scherm een vliegtuig dat opstijgt en rechts een atlete, met daaronder de tekst “Betaal je vliegtickets met Visa en beleef alle hoogtepunten van Parijs 2024!”.
Vervolgens een scherm met de tekst “Schrijf je in en maak kans op duotickets voor Parijs 2024!” en onder andere de volgende vermelding onderaan in kleine letters: “Doe om deel te nemen een aankoop met je Visa-kaart, ofwel online, ofwel met je digital wallet, ofwel in het buitenland. Afhankelijk van de beschikbaarheid van mobiele contactloze betaling bij uw bank.”.
//////////
Le spot commence avec le texte suivant : « Tentez de gagner vos places pour les Jeux Olympiques et Paralympiques de Paris 2024 ! » avec les logos de l’annonceur et des Jeux Olympiques et Paralympiques de Paris 2024.
On voit ensuite à gauche de l’écran, un avion qui décolle et à droite, une athlète, avec en dessous le texte « En payant vos billets d’avion avec Visa tentez d’atterrir à Paris 2024 ! ».
Ensuite, un écran avec le texte « Inscrivez-vous et tentez de remporter des duo tickets pour Paris 2024 ! » et entre autres la mention suivante en dessous en petits caractères : « Pour participer, réalisez un achat avec votre carte Visa soit en ligne, soit avec votre portefeuille électronique, soit à l’étranger. Sous réserve de disponibilité du paiement sans contact par mobile par votre banque. ».
Klacht(en) / Plainte(s)
Volgens de klager gaat het hier om een reclame omtrent de betaling van vliegtickets met Visa om naar de Olympische Spelen 2024 in Parijs te gaan. Hij vindt het ten eerste niet ecologisch verantwoord om zo’n korte vluchten te promoten, en ten tweede dan ook nog eens met een betaalmiddel waardoor de meeste gebruikers in nog grotere geldproblemen geraken.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat de klager begrepen had dat de vliegtickets waarvan sprake in de reclame bedoeld zijn om naar de Olympische Spelen van 2024 in Parijs te gaan. Zij heeft er vervolgens nota van genomen dat de adverteerder aangaf dat de reclame promotie voert voor een actie om kans te maken op plaatsen voor de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024 en dat men om hieraan deel te nemen betalingen moet doen met Visa, zoals bijvoorbeeld de aankoop van vliegtickets.
Op dit punt heeft de Jury vastgesteld dat de spot in de tekst inderdaad meer in het algemeen aangeeft dat men om deel te nemen een aankoop moet doen met zijn Visakaart. Volgens haar blijkt voldoende duidelijk uit de reclame dat het gaat om de promotie van een actie in het kader waarvan de aankoop van vliegtickets slechts een illustratie is van een typische uitgave die gedaan wordt met de kaart in kwestie.
Zij is met name van mening dat het loutere feit van het gebruik van deze illustratie in de spot in kwestie niet van aard is om de indruk te geven dat deze bepaalde handelingen goedkeurt of aanmoedigt die ingaan tegen algemeen aanvaarde normen van milieuverantwoordelijk gedrag in de zin van artikel 22 van de Code van Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).
Zij is bovendien van mening dat de reclame aldus niet aanzet tot uitgaven die de financiële mogelijkheden te boven gaan.
Tot slot zal de gemiddelde consument de reclame volgens haar niet interpreteren in de zin die de klager eraan geeft.
Gelet op het voorgaande, heeft de Jury de klacht ongegrond verklaard.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance du spot en question et de la plainte qui le concerne.
Il a constaté que le plaignant a compris que les billets d’avion dont il est question dans la publicité sont destinés à se rendre aux Jeux Olympiques de 2024 à Paris. Il a ensuite noté que l’annonceur a précisé que la publicité fait la promotion d’une action pour tenter de remporter des places pour les Jeux Olympiques et Paralympiques de Paris 2024 et que pour y participer, il faut effectuer des paiements avec Visa, comme par exemple l’achat de billets d’avion.
Sur ce point, le Jury a constaté que le spot précise en effet dans le texte, de manière plus générale que, pour participer, il faut réaliser un achat avec sa carte Visa. Selon lui, il ressort suffisamment clairement de la publicité qu’il s’agit de la promotion d’une action dans le cadre duquel l’achat de billets d’avion n’est qu’une illustration de dépense typique réalisée avec la carte en question.
Il est notamment d’avis que le simple fait d’utiliser cette illustration dans le spot en question n’est pas de nature à sembler cautionner ou encourager un acte qui enfreint les normes généralement admises quant à un comportement responsable au niveau environnemental au sens de l’article 22 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).
Il est par ailleurs d’avis que la publicité n’incite ainsi pas à des dépenses allant au-delà des moyens financiers de chacun.
Enfin, selon lui, le consommateur moyen n’interprétera pas la publicité dans le sens que lui donne le plaignant.
Compte tenu de ce qui précède, le Jury a déclaré la plainte non fondée.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.