Adverteerder / Annonceur: TEST-AANKOOP / TEST-ACHATS
Product-Dienst / Produit-Service: Test-Aankoop / Test-Achats
Media / Média: Internet (website)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De klager heeft screenshots van de promowebsite meegestuurd waarop onder meer het volgende vermeld staat:
“Word lid van Test Aankoop en ontvang
Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (op een afbeelding van een bol.com cadeaukaart)
T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk
Proefperiode €2/ 2 maanden”
Daarnaast een invulformulier met onder meer het volgende:
“Ontdek Test Aankoop 2 maanden lang voor € 2!”
en 2 tick boxes:
“Je dient de privacybepalingen te aanvaarden alvorens te kunnen verdergaan” en
“Ik aanvaard de algemene voorwaarden”.
Op de promowebsite waarnaar de adverteerder verwijst staat onder meer het volgende:
“Proefperiode: €2/ 2 maanden
Krijg 2 welkomstgeschenken
Belastinggids (op een afbeelding van de publicatie in kwestie) + Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (op een afbeelding van een bol.com cadeaukaart)
T.W.V. € 30”
Daarnaast een invulformulier met onder meer het volgende:
“Ontdek Test Aankoop 2 maanden lang voor € 2!”
en 2 tick boxes:
“Je dient de privacybepalingen te aanvaarden alvorens te kunnen verdergaan” en
“Ik aanvaard de algemene voorwaarden”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager verwees naar een brief die hij na het nemen van het proefabonnement ontving en waarin staat dat hij de waardebon van bol.com pas krijgt nadat hij een eerste betaling van ongeveer 10€ gedaan heeft. Hij meent dat dit niet overeenstemt met wat de adverteerder belooft in de online reclame. Volgens de klager staat er heel duidelijk cadeaukaart bol.com 2€ en hij vindt de reclame dan ook misleidend.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft vastgesteld dat de promowebsite van de adverteerder een abonnementsaanbieding voorstelt die onder andere het volgende vermeldt:
“Proefperiode: €2/ 2 maanden
Krijg 2 welkomstgeschenken
Belastinggids (op een afbeelding van de publicatie in kwestie) + Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (op een afbeelding van een cadeaukaart van bol.com) – T.W.V. € 30”.
Zij heeft tevens vastgesteld dat de klager een schermafdruk meegestuurd heeft van een analoge promowebsite die onder andere het volgende vermeldt:
“Word lid van Test Aankoop en ontvang
Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (op een afbeelding van een cadeaukaart van bol.com) – T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk
Proefperiode €2/ 2 maanden”.
Ingevolge de klacht en het antwoord van de adverteerder, heeft zij er nota van genomen dat de bol.com cadeaukaart pas opgestuurd wordt binnen 6 weken na ontvangst van de eerste betaling van 10,65€, prijs van het abonnement tijdens de 10 maanden volgend op de proefperiode en die 50% van de geldende maandprijs bedraagt.
Ze heeft er eveneens nota van genomen dat deze informatie zich bevindt in punt 2.1 van de algemene voorwaarden waarvan de consument kennis kan nemen bij het invullen van het inschrijvingsformulier.
De Jury is echter van mening dat de reclame zelf op de website van de adverteerder niet de aandacht vestigt op dit punt en daarentegen laat verstaan in hoofde van de gemiddelde consument dat de inschrijving op de proefperiode aan 2 euro eveneens recht geeft op het geschenk in kwestie door met name te vermelden “Proefperiode: €2/ 2 maanden – Krijg 2 welkomstgeschenken” (in de versie van de promowebsite waarnaar de adverteerder verwijst) en “Word lid van Test Aankoop en ontvang Cadeaukaart bol.com T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk Proefperiode €2/ 2 maanden” (in de versie van de promowebsite waarnaar de klager verwijst) en deze als welkomstgeschenk bestempelde cadeaukaart prominent in beeld te brengen en centraal te stellen in de reclame.
Het is pas wanneer de consument reeds beslist heeft om gebruik te maken van het aanbod en zich inschrijft, en wanneer hij aandachtig punt 2.1 van de algemene voorwaarden leest, dat de informatie met betrekking tot de bijkomende betaling van 10,65€ om de bol.com cadeaukaart te ontvangen, die de indruk die uitgaat van de reclame tegenspreekt, verschijnt.
Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie van aard is om de gemiddelde consument op dit punt te kunnen misleiden in de zin van artikels VI. 97 en 99 van het Wetboek van economisch recht en artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).
Op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a constaté que le site promotionnel de l’annonceur propose une offre d’abonnement qui mentionne entre autres ce qui suit dans la version en néerlandais :
« Proefperiode: €2/ 2 maanden
Krijg 2 welkomstgeschenken
Belastinggids (sur une image de la publication en question) + Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (sur une image d’une carte cadeau bol.com) – T.W.V. € 30 ».
Il a également constaté que le plaignant a envoyé une capture d’écran d’un site promotionnel analogue qui mentionne entre autres ce qui suit dans la version en néerlandais :
“Word lid van Test Aankoop en ontvang
Cadeaukaart – bol.com de winkel van ons allemaal (sur une image d’une carte cadeau bol.com) – T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk
Proefperiode €2/ 2 maanden”.
Suite à la plainte et à la réponse de l’annonceur, il a noté que le chèque-cadeau bol.com n’est envoyé que dans les 6 semaines qui suivent le premier paiement de 10,65€, prix de l’abonnement pendant les dix mois qui suivent la période d’essai et qui représente 50% du prix mensuel en vigueur.
Il a également noté que cette information se trouve au point 2.1 des conditions générales dont le consommateur peut prendre connaissance en remplissant le formulaire de souscription.
Le Jury est cependant d’avis que la publicité elle-même sur le site de l’annonceur n’attire pas l’attention sur ce point et laisse au contraire entendre dans le chef du consommateur moyen que la souscription à la période d’essai à 2 euros donne également droit au cadeau en question en mentionnant notamment « Proefperiode: €2/ 2 maanden – Krijg 2 welkomstgeschenken » (dans la version du site promotionnel auquel se réfère l’annonceur) et « Word lid van Test Aankoop en ontvang Cadeaukaart bol.com T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk Proefperiode €2/ 2 maanden » (dans la version du site promotionnel auquel se réfère le plaignant) ainsi qu’en mettant en avant de manière proéminente la carte cadeau qualifiée de cadeau de bienvenue et en en faisant un élément central de la publicité.
Ce n’est que quand le consommateur a déjà décidé de profiter de l’offre et s’inscrit, et s’il lit attentivement le point 2.1 des conditions générales, que l’information quant au paiement supplémentaire de 10.65€ pour recevoir le chèque-cadeau bol.com, qui contredit l’impression qui ressort de la publicité, apparaît.
Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la publicité en question est de nature à pouvoir induire le consommateur moyen en erreur sur ce point au sens des articles VI. 97 et 99 du Code de droit économique et des articles 3 et 5 du code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).
Sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a dès lors demandé à l’annonceur de modifier la publicité, et à défaut de ne plus la diffuser.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.