Adverteerder / Annonceur: TELEPERFORMANCE
Product-Dienst / Produit-Service: Teleperformance
Media / Média: Internet (social media)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De Instagrampost toont de foto van een persoon met daarbij de tekst ““Dankzij TP voel ik mij weer iemand, mijn geaardheid werd hier zo geaccepteerd” Max – Senior Customer Service Specialist”. Daaronder, onder meer de volgende vermelding: “Bij Teleperformance kan iedereen zichzelf zijn”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager vindt het gebruik van iemands geaardheid om sympathie op te wekken in deze zelfpromotie van bijzonder slechte smaak en zelfs aanstootgevend voor homoseksuelen. Hij deelde mee dat volgens de adverteerder homo’s sowieso gediscrimineerd zullen worden, maar uiteraard niet bij hen want daar zijn ze tenminste wél welkom. Dat is volgens hem toch vandaag de dag not done om homoseksualiteit als een afwijking te beschouwen en waar je mag blij zijn dat je als homo niet met pek en veren de stad wordt uitgezet. De klager voegde nog toe dat hij geen homoseksueel is en dat dit hem toch bijzonder stoort.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat de adverteerder de uitlating van een medewerker heeft gebruikt om de slagzin “Bij Teleperformance kan iedereen zichzelf zijn” te illustreren.
Zij is van mening dat er hier geen sprake is van het uitbuiten van iemands seksuele geaardheid, noch van het automatisch daaraan koppelen van een idee van discriminatie.
Zij is ook van mening dat de reclame in kwestie geen gevoelens of gedragingen die leiden tot uitstoting of intolerantie aanmoedigt.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken reclame niet als aanstootgevend of stereotyperend overkomt voor de gemiddelde consument en evenmin van aard is om de menselijke waardigheid van homoseksuele personen aan te tasten.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie niet indruist tegen de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.