Adverteerder / Annonceur: TELENET
Product-Dienst / Produit-Service: TV-box
Media / Média: Internet (Facebook, website), E-mailing
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De Facebookpost vermeldt het logo van de adverteerder en “Kijk je uit naar de nieuwste TV-box van Telenet? Bestel ‘m in enkele clicks!”. Daaronder een foto van het product in kwestie en in het groot de tekst “Upgrade naar de nieuwste TV-box.” en een knop “Bestel nu”.
Onderaan, een verwijzing naar de website en “Bestel je Telenet TV-box in één minuut!” en “Gratis bij je thuis geleverd” en een knop “Nu aanvragen”.
De landingspagina waarop men komt wanneer men op de post klikt heeft als titel “De nieuwste Telenet TV-box? Die wil je in huis halen.” en vermeldt onder meer het volgende:
“Met de nieuwste TV-box van Telenet heb je meer mogelijkheden dan ooit. En dus nóg meer kijkplezier. Wil je zeker zijn van de allerbeste tv-beleving? Switch ‘m snel.
Jij bestelt online vanuit je luie zetel, wij leveren je TV-box gratis tot aan je voordeur.”.
Daaronder een knop “Ik wil er eentje”. Als men erop klikt, komt men onderaan bij een stappenplan met als titel “Switch naar de nieuwste TV-box in 3 simpele stappen” en als stap 1:
“Bestel je nieuwe TV-box hier online
Je nieuwe TV-box wordt binnen de 5 werkdagen gratis bij je thuis geleverd.” en daaronder in een geel kader met een uitroepteken: “Voor de switch betaal je één keer € 50. Ook als je meerdere boxen ruilt.”.
De e-mailing heeft als subject “Jouw nieuwe Telenet TV-box al besteld?” of “De nieuwe Telenet TV-box in huis halen mét gratis thuislevering?” en vermeldt onder meer het volgende:
“Bestel je nieuwe Telenet TV-box hier online, gewoon vanuit je luie zetel. Dit kost je eenmalig € 50, ook als je meerdere boxen ruilt.
Je box wordt binnen de 5 werkdagen gratis bij je thuis geleverd.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klager verwees naar de reclame via verschillende mediakanalen en in de nieuwsbrieven van de adverteerder om mensen aan te zetten tot de gratis upgrade en gratis levering van de ‘nieuwste tv-box’ en deelde mee dat bij verdere informatie blijkt dat er éénmalig € 50 moet betaald worden. Dan is het dus niet gratis volgens hem en hij vindt dat misleiding.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat de reclame op Facebook, op de website en in de nieuwsbrief telkens vermeldingen bevat die het aspect “gratis” uitdrukkelijk in verband brengen met de levering van de TV-box (zoals “Gratis bij je thuis geleverd”, “wij leveren je TV-box gratis tot aan je voordeur” of “Je box wordt binnen de 5 werkdagen gratis bij je thuis geleverd”) en dat daarnaast op verschillende plaatsen wordt aangegeven dat voor de omschakeling eenmalig 50 euro dient te worden betaald.
De Jury is van mening dat aldus voldoende duidelijk wordt gemaakt dat het aspect “gratis” slechts betrekking heeft op de levering van de TV-box en dat niet de indruk wordt gewekt dat de TV-box zelf gratis zou zijn of dat de upgrade als dusdanig volledig gratis zou zijn.
Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.