Adverteerder / Annonceur: TELENET
Product-Dienst / Produit-Service: Abonnement ONE
Media / Média: TV, Internet (website)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De tv-spot toont vooral jongere personen die buiten of binnen hun smartphone of laptop gebruiken:
Voice-over: “Wat op wifi kan, kan nu overal, want met One van Telenet ben je nu overal onbezorgd online. Telenet, klaar voor morgen. En ben je jonger dan dertig zoals deze twee? Dan krijg je een promo van 10€ korting per maand op One. Tot je dertigste. Word nu One op telenet.be.”.
Tekst op het eindscherm: “-10€/maand op One tot je 30ste – Voorwaarden op telenet.be”.
De reclame op de website bevat bovenaan de volgende tekst:
“Een no-nonsense promo voor een no-nonsense generatie
€10/maand korting op ONE tot je 30ste”.
Daaronder, onder “Ontdek je korting – Ik ben”, twee keuzemogelijkheden: “Jonger dan 30 jaar”, waarbij de tekst “Je geniet van € 10 korting tot je 30ste!” verschijnt en “30 jaar of ouder”, waarbij de tekst “Je geniet van € 10 korting gedurende 3 maanden!” verschijnt.
Onderaan de promopagina, bij de FAQs, onder meer het volgende:
“Kom ik in aanmerking voor de promo?
Ben je jonger dan 30? Dan krijg je 10 euro korting per maand op ONE(up) tot de dag voor je 30ste verjaardag.
Ben je jonger dan 30 en heb je al ONE(up)? Dan kan je je korting aanvragen via het online formulier.
Ben je 30 of ouder en heb je nog geen ONE(up) of een ander abonnement met internet en mobiel? Dan krijg je 10 euro korting per maand gedurende 3 maanden.
Ben je 30 of ouder en al ONE(up) of een ander abonnement met internet en mobiel? Dan kom je niet in aanmerking. Je geniet wel het hele jaar door van onze straffe kortingen op toestellen.”;
“Waarom doet Telenet een campagne voor mensen jonger dan 30?
Onder je 30ste ga je door heel wat belangrijke levensfasen: voor het eerst alleen gaan wonen, je eerste huis of appartement kopen, een gezin stichten, … Allemaal fasen die wel wat geld kosten, daarom willen we jongeren onder de 30 graag een duwtje in de rug geven. Met ONE(up) kan je heel wat doen, voor een scherpe prijs.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
De klaagster vindt het leeftijdsdiscriminatie dat er 10 € korting per maand aan mensen jonger dan 30 gegeven wordt.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van het reclamemateriaal in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat de promotie bij het aangaan van een abonnement voor personen die jonger zijn dan 30 een korting van €10 per maand tot hun 30ste inhoudt en voor personen van 30 of ouder €10 korting per maand gedurende 3 maanden.
Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat deze met zijn actie aan jongeren, waarvan het inkomen (en dus ook de koopkracht) over het algemeen een stuk lager is dan dat van personen die al wat ouder zijn, wanneer ze zelfstandig gaan wonen en ze zelf een contract voor telecomdiensten afsluiten, een steuntje in de rug wil geven door hen tijdelijk een korting aan te bieden. Voor wat betreft de gekozen leeftijdsgrens van 30 jaar voor dergelijke ‘nestverlaters’, verwees hij naar verschillende cijfermatige bronnen vanuit diverse overheidsinstanties en statistiekbureaus die deze leeftijd eveneens als onderscheidend criterium hanteren.
De Jury is van mening dat de adverteerder aldus met het voor de toepassing van zijn promotionele actie gemaakte onderscheid een legitiem doel nastreeft en hiervoor objectieve rechtvaardigingsgronden verschaft.
Gelet op het voorgaande is de Jury derhalve van oordeel dat het door de adverteerder gemaakte onderscheid in casu voldoende gerechtvaardigd is en heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren met betrekking tot het in de klacht opgeworpen punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.