Starcasino 12-12-2017: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: STARCASINO

Product-Dienst / Produit-Service: Kansspelen online  / Jeux de hasard en ligne

Media / Média: Internet (banner)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De reclame bevat een tekening van een cadeau en van Sinterklaas met links bovenaan het logo van de adverteerder en onderaan het woord « aujourd’hui » in grote letters.

//////////

La publicité contient un dessin d’un cadeau et de saint Nicolas avec en haut à gauche le logo de l’annonceur et en bas, le mot « aujourd’hui » en grands caractères.

Klacht(en) / Plainte(s)

Volgens de klager gaat het om een aanzetting om te spelen, zonder de minste waarschuwing of preventielogo, die zich kan richten tot kinderen gelet op het gebruik van het logo van Sinterklaas.

//////////

Selon le plaignant, il s’agit d’une incitation aux jeux, sans le moindre avertissement ou logo de prévention, pouvant s’adresser aux enfants vu la reprise du logo de saint Nicolas.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de banner in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

De Jury herinnert er vooreerst aan dat het toegestaan is om reclame te maken voor een vergunde kansspelwebsite en dat een waarschuwings- of preventieboodschap niet verplicht is.

Ze heeft vervolgens vastgesteld dat de reclame in kwestie een tekening van een cadeau en van Sinterklaas bevat.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de reclame verspreid werd op nieuwssites, via media die zich geenszins richten op kinderen en die kinderen niet als hun doelgroep hebben.

De Jury gaf tevens aan dat het Sinterklaasthema een algemeen thema is dat in de betrokken periode op grote schaal gebruikt wordt door adverteerders.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie niet gericht is op kinderen en hen niet aanzet tot het spelen van kansspelen.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la bannière en question et de la plainte qui y a trait.

Le Jury a tout d’abord rappelé qu’il est autorisé de faire de la publicité pour un site web de jeux de hasard autorisé et qu’un message d’avertissement ou de prévention n’est pas imposé.

Il a ensuite constaté que la publicité en question contient un dessin d’un cadeau et de saint Nicolas.

Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a pris bonne note du fait que la publicité a été diffusée sur des sites d’actualité, via des médias qui ne s’adressent pas du tout aux enfants et qui n’ont pas les enfants comme public cible.

Le Jury a aussi précisé que le thème de saint Nicolas est un thème général, largement utilisé par les annonceurs pendant la période concernée.

Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la publicité en question ne cible pas les enfants et ne les incite pas à jouer à des jeux de hasard.

Il a dès lors estimé que la publicité ne témoigne pas d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale dans le chef de l’annonceur.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen