Quick 25-10-2024: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: QUICK

Product-Dienst / Produit-Service: Quick

Media / Média: TV

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De reclame begint met nachtelijke beelden van een bewakingscamera in een van de vestigingen van de adverteerder en een licht dreigend achtergrondgeluid. Een giechelende zombie komt met zijn hoofd in de richting van de camera. Dan zien we meerdere zombies en de tekst “Durf jij mee griezelen”, gevolgd door de producten van de adverteerder en de tekst “Win dagelijks duotickets voor Walibi Halloween!”. Tot slot passeert een zombie met een bebloede wang voor de camera met een milkshake.

VO: “Durf jij mee griezelen? Bezoek dan een Quick via de Drive en maak elke dag kans op duotickets voor Walibi Halloween.”

Klacht(en) / Plainte(s)

1) De klager deelt mee dat er akelige inhoud getoond wordt zonder waarschuwing.

2) De jonge kinderen (6 en 7) van de klaagster hebben deze reclame tijdens het kijken van The Masked Singer en Milo meerdere malen zien passeren. Het gevolg ervan is bange kinderen die niet durven slapen. Het is volgens haar aangewezen om zulke reclame tussen bepaalde tijdstippen te bannen. Kinderen kunnen zulke reclame niet relativeren.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klachten en van geviseerde tv-spot die, ter gelegenheid van Halloween, zombies toont.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er nota van genomen dat bij zijn briefing aan het media-agentschap hij duidelijk gesteld heeft dat de target 18-54 jaar was en dat er blijkbaar een vergissing bij een regie gebeurd is waardoor de spot ook in familieprogramma’s te zien geweest is.

De Jury heeft in herinnering gebracht dat het feest van Halloween traditioneel inspeelt op angstgevoelens en dat de adverteerder vrij is om dit thema aan te snijden in zijn reclame.

Zij is van mening dat de gebruikte beelden niet overdreven angstaanjagend zijn ten aanzien van het publiek waarop de reclamespot zich richt.

Dit neemt niet weg dat de Jury tevens de mening is toegedaan dat de betrokken spot wel degelijk van aard is om choquerend over te komen voor kinderen die ermee worden geconfronteerd.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikel 18.3 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code), heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie niet meer te verspreiden in een context waarin kinderen geacht mogen worden te kijken.

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de adverteerder reeds had aangegeven dat hij dit punt meteen met de regies heeft opgenomen en dat hun programmatie sindsdien aangepast is.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen