Proximus 23-02-2024: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: PROXIMUS

Product-Dienst / Produit-Service: Smartphones met abonnement / Smartphones avec abonnement

Media / Média: E-mailing

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De e-mailing met als titel “Krijg een straffe korting op je nieuwe smartphone!” bevat onder meer het volgende:
“Hallo,
Wil je een nieuwe smartphone?
Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Bij Proximus heb je al een nieuwe smartphone vanaf € 9 + abonnement.”
een knop “Ontdek meer”
“Deze smartphones kunnen jou interesseren:”
Daaronder drie aanbiedingen met telkens een afbeelding en de naam van de smartphone en op een rode achtergrond: “Vanaf €XX Met mobiel abonnement”.

//////////

L’e-mailing avec le titre « Profitez d’un prix réduit sur votre nouveau smartphone ! » contient entre autres ce qui suit :
« Bonjour,
Envie d’un nouveau téléphone ?
N’en dites pas plus ! Chez Proximus, vous pouvez profiter d’offres combinées smartphone + abonnement mobile et obtenir un nouveau GSM à partir de €9 en quelques clics ! »
un bouton « Je découvre la sélection »
« Ces smartphones pourraient vous intéresser : »
En dessous, trois offres avec chaque fois une image et le nom du GSM et sur un fond rouge : « À partir de €XX Avec un abonnement mobile ».

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager deelde mee dat reclame wordt gemaakt voor GSM’s vanaf 49 €, mits bij nemen van een abonnement. In de winkel bleek echter dat je geen 49 € maar meer dan 500 € moet betalen. Er wordt namelijk gedurende 2 jaar lang 20 € extra gerekend bij het abonnement, tot het verschil betaald is. Met andere woorden, die 49 € is niet de prijs maar de korting; al wat men biedt is een kleine korting en het feit dat je kan betalen in schijven. Dat is helemaal iets anders dan een GSM ter waarde van 49 €, maar hier staat niets over in de e-mail. Dat is volgens hem niet alleen onethisch maar puur bedrieglijke reclame.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de klacht en van de e-mailing met als titel “Krijg een straffe korting op je nieuwe smartphone!”, die onder meer aanbiedingen bevat met een afbeelding en de naam van smartphones en daarbij op een rode achtergrond: “Vanaf €49 Met mobiel abonnement”.

Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat het hier gaat om gezamenlijke aanbiedingen die bestaan uit de aankoop van een smartphone aan verminderde prijs in combinatie met enerzijds een mobiel abonnement en anderzijds een DataPhone optie die recht geeft op een bijkomend mobiele datavolume gedurende 24 maanden. De adverteerder voegde toe dat de mogelijke combinaties tussen mobiele abonnementen en DataPhone worden uiteengezet op zijn website die de klant kan consulteren door op de link “Ontdek meer” in de e-mail te klikken.

Hoewel de Jury van mening is dat een dergelijk gezamenlijk aanbod als dusdanig een gangbare praktijk in de telecommarkt vormt, is zij echter tevens de mening toegedaan dat de adverteerder in casu ten onrechte heeft nagelaten om in de e-mailing in kwestie zelf reeds de aandacht te vestigen op de vereiste van het nemen van een DataPhone optie gedurende een bepaalde periode, daar waar de andere vereiste inzake het nemen van een mobiel abonnement wel wordt vermeld.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de betrokken reclame van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt, wat strijdig is met artikels 4 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code).

Op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze reclame niet meer te verspreiden.

Dienaangaande heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder reeds aangaf dat de betrokken reclame zal worden aangepast teneinde reeds in deze reclame zelf aan te geven dat niet alleen een mobiel abonnement maar ook een DataPhone optie dient te worden genomen en duidelijker te verwijzen naar de voorwaarden terzake aan de hand van een asterisk.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a pris connaissance de la plainte et de l’e-mailing avec le titre « Profitez d’un prix réduit sur votre nouveau smartphone ! », qui contient entre autres des offres avec une image et le nom de smartphones et, sur un fond rouge : « À partir de €49 Avec un abonnement mobile ».

Suite à la réponse de l’annonceur, il a entre autres noté qu’il s’agit ici d’offres conjointes consistant en l’achat d’un smartphone à un prix réduit en combinaison avec d’une part un abonnement mobile et d’autre part une option DataPhone donnant droit à un volume supplémentaire de données mobiles pendant 24 mois. L’annonceur a ajouté que les combinaisons possibles entre les abonnements mobiles et DataPhone sont présentées sur son site web que le client peut consulter en cliquant sur le lien « Je découvre la sélection » dans l’e-mail.

Bien que le Jury soit d’avis qu’une telle offre conjointe constitue en tant que telle une pratique courante sur le marché des télécommunications, il est cependant d’avis qu’en l’espèce, l’annonceur a omis à tort de ne pas déjà attirer l’attention dans l’e-mailing en question sur l’obligation de prendre une option DataPhone pendant une certaine période, là où l’autre obligation de prendre un abonnement mobile est bien mentionnée.

Compte tenu de ce qui précède, le Jury a estimé que la publicité concernée est de nature à tromper le consommateur moyen sur ce point, ce qui est contraire aux articles 4 et 5 du Code de la Chambre de Commerce Internationale (Code ICC).

Sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a dès lors demandé à l’annonceur de modifier la publicité en question et à défaut, de ne plus la diffuser.

A cet égard, le Jury a noté que l’annonceur a déjà communiqué que la publicité concernée sera modifiée afin d’indiquer déjà dans cette publicité que non seulement un abonnement mobile mais aussi une option DataPhone doit être prise, et de faire plus clairement référence aux conditions à cet égard par le biais d’un astérisque.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen