Adverteerder / Annonceur: PROXIMUS
Product-Dienst / Produit-Service: Flex pack / Pack Flex
Media / Média: Affiche / Affichage
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De affiches vermelden bovenaan:
“Nieuw! Flex
Stel je pack samen op maat van elk gezinslid.”.
Daaronder de tekst “Vanaf € 59,99/maand gedurende 3 maanden” met ernaast icoontjes voor telecomdiensten.
Onderaan in kleinere tekst links van het logo van de adverteerder:
“Voor elke nieuwe internetabonnee die voor Flex kiest.
Gratis installatie (€ 59). Proximus.be/flex.
Promotie: van 17/08/2020 t.e.m. 30/09/2020. Maandelijkse korting van maximaal € 36/maand gedurende de eerste 3 maanden, afhankelijk van de samenstelling van het pack door de klant. Nadien betaal je de gewone prijs. Niet compatibel met andere promoties, met uitzondering van het gezamenlijke aanbod van een smartphone met een gsm-abonnement en de DataPhone-optie. Alle info en voorwaarden op proximus.be/flex.”.
//////////
Les affiches mentionnent en haut :
“Nouveau! Flex
Composez votre pack selon les préférences de chacun.”.
En dessous, le texte “À partir de € 59,99 /mois pendant 3 mois” avec à côté des icones pour des services de télécommunication.
En bas, en petits caractères à gauche du logo de l’annonceur :
“Pour tout nouvel abonné internet en Flex.
Installation gratuite (€ 59). Proximus.be/flex.
Promotion: du 17/08/2020 au 30/09/2020 inclus. Réduction mensuelle jusqu’à € 36/mois pendant les 3 premiers mois, en fonction de la composition du pack par le client. Après, vous payez le prix normal. Non compatible avec d’autres promotions, à l’exception de l’offre combinée d’un smartphone avec un abonnement GSM et l’option DataPhone. Info et conditions complètes sur proximus.be/flex.”.
Klacht(en) / Plainte(s)
Pour le plaignant, il semble douteux de vendre un produit sous un prix réduit pendant 3 mois sans indiquer nulle part la somme qui sera débitée après l’offre.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft kennisgenomen van de reclameaffiches voor het Flex pack, die onder andere de tekst “Vanaf € 59,99/maand gedurende 3 maanden” vermelden, en van de klacht in dat verband die de reclame verwijt een verlaagde prijs gedurende 3 maanden aan te bieden zonder ergens de som aan te geven die na het aanbod zal worden aangerekend.
Zij heeft eveneens vastgesteld dat de tekst in kleine letters onderaan de affiches een maandelijkse korting van maximaal 36€ per maand vermeldt gedurende de eerste 3 maanden, afhankelijk van de samenstelling van het pack door de klant, en de tekst “Nadien betaal je de gewone prijs.” en dat deze vervolgens verwijst naar de website van de adverteerder voor de volledige informatie en voorwaarden.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de insteek van het pack in kwestie verschillende samenstellingen en dus verschillende prijzen toelaat in functie van de keuzes van de klant en dat de adverteerder derhalve geopteerd heeft voor een conceptuele reclame voor het Flex pack zonder productspecificaties, en dat hij ervoor gekozen heeft om de klant voor meer informatie te verwijzen naar zijn website waar deze de na afloop van de promotie te betalen prijs kan vinden.
Gelet op het voorgaande, is de Jury van mening dat het voor de gemiddelde consument duidelijk is dat het om een instap-promotieprijs gaat die indicatief is voor het pack in kwestie en dat hij zich naar de website van de adverteerder kan begeven voor meer details.
Zij is derhalve van oordeel dat de reclameaffiches voor het betrokken product geen misleidende omissie vormen op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.
//////////
Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.
Le Jury a pris connaissance des affiches publicitaires pour le pack Flex, qui mentionnent entre autres le texte “À partir de € 59,99/mois pendant 3 mois”, et de la plainte y relative qui reproche à la publicité de proposer un prix réduit pendant 3 mois sans indiquer nulle part la somme qui sera débitée après l’offre.
Il a également constaté que les petits caractères en bas des affiches mentionnent une réduction mensuelle jusqu’à 36€ par mois pendant les 3 premiers mois, en fonction de la composition du pack par le client, et le texte « Après, vous payez le prix normal. » et qu’ils renvoient ensuite au site de l’annonceur pour des informations et les conditions complètes.
Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a noté que le concept même du pack en question permet différentes combinaisons et donc différents prix en fonction des choix des clients et que l’annonceur a dès lors opté pour une publicité conceptuelle pour le pack Flex sans spécification de produit, et qu’il a choisi de renvoyer le client pour information vers son site où il trouvera le prix à payer après la fin de la promotion.
Compte tenu de ce qui précède, le Jury est d’avis qu’il est clair pour le consommateur moyen qu’il s’agit d’un prix d’entrée promotionnel indicatif pour le pack en question et qu’il peut se rendre sur le site de l’annonceur pour les détails.
Il a dès lors estimé que les affiches publicitaires pour le produit concerné ne constituent pas une omission trompeuse sur ce point.
A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.
Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.