Prik&Tik 05-11-2024: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: PRIK&TIK

Product-Dienst / Produit-Service: Flügel

Media / Média: Internet (website)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Op de website wordt reclame gemaakt voor de alcoholhoudende drank Flugel met de volgende teksten:
“Flügel drink je niet alleen. Je drinkt het met z’n allen om een vriendschap te vieren en/of het feest tot een groter hoogtepunt te brengen”;
“Let the Duck out! Met Flügel is het sinds de introductie in 1996 altijd en overal feest. Het is ontstaan in de après-ski aangelegenheden en heeft van daaruit zijn weg gevonden naar feestvierende jong volwassenen in discotheken, feestcafés en festivals. Het ritueel en de beleving Flügel drink je niet alleen. Je drinkt het met z’n allen om een vriendschap te vieren en/of het feest tot een groter hoogtepunt te brengen. Men tikt het flesje meerdere malen op de bar, plaatst het dopje op de neus en zet het flesje aan de mond. Een klein flesje met een grote beleving, dat zorgt voor memorabele momenten. Small shot, big party!”

Op de website wordt ook reclame gemaakt voor miniflesjes die alcoholhoudende dranken bevatten en waar er o.m. wordt vermeld:
“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En dat is bij alcohol zeker zo! (…)”;
“Steek dus zeker een mini in je skitas. Of misschien heb je wel een kleine pre-party gepland voor je naar je favoriete après-ski party gaat? Onze mini’s brengen je meteen in de feeststemming!”; en
“Ga je een lange winterwandeling maken met familie of vrienden? Dan heb je een paar essentials nodig: stevige wandelschoenen, handwarmertjes en … een mini flesje! Perfect voor een korte pauze of als beloning aan het einde van de tocht. Je krijgt het er niet alleen warm van – het komt ook de sfeer ten goede!”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager, de Controledienst Tabak en Alcohol van de Dienst Inspectie van Consumptieproducten van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu verwijst naar bepaalde vermeldingen op de website van de adverteerder die volgens hem een inbreuk vormen op artikelen 3.2, 3.3, 3.4 en 3.5 van het Alcoholconvenant:
“Flügel drink je niet alleen. Je drinkt het met z’n allen om een vriendschap te vieren en/of het feest tot een groter hoogtepunt te brengen”;
“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En dat is bij alcohol zeker zo! (…)”;
“Steek dus zeker een mini in je skitas. Of misschien heb je wel een kleine pre-party gepland voor je naar je favoriete après-ski party gaat? Onze mini’s brengen je meteen in de feeststemming!”; en
“Ga je een lange winterwandeling maken met familie of vrienden? Dan heb je een paar essentials nodig: stevige wandelschoenen, handwarmertjes en … een mini flesje! Perfect voor een korte pauze of als beloning aan het einde van de tocht. Je krijgt het er niet alleen warm van – het komt ook de sfeer ten goede!”.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclames in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij stelt vast dat de reclames betrekking hebben op de aanbieding van alcoholhoudende dranken op de website (webshop) van de adverteerder, met name de alcoholhoudende drank Flügel en de miniflesjes van diverse alcoholhoudende dranken.

In de reclame voor Flügel worden o.m. de volgende vermeldingen gebruikt: “Flügel drink je niet alleen”, “… om vriendschap te vieren en/of het feest tot een groter hoogtepunt te brengen”, “een klein flesje met grote beleving, dat zorgt voor memorabele momenten” en “small shot, big party”.

In de reclame voor miniflesjes alcoholhoudende drank worden in de tekst o.m. de volgende vermeldingen gebruikt: “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En dat is bij alcohol zeker zo!”, “Steek dus zeker een mini in je skitas. Of misschien heb je wel een kleine pre-party gepland voor je naar je favoriete après-ski party gaat? Onze mini’s brengen je meteen in de feeststemming!”, “Ga je een lange winterwandeling maken met familie of vrienden? Dan heb je een paar essentials nodig: stevige wandelschoenen, handwarmertjes en … een mini flesje! Perfect voor een korte pauze of als beloning aan het einde van de tocht. Je krijgt het er niet alleen warm van – het komt ook de sfeer ten goede!”.

Met betrekking tot de reclame voor Flügel is de Jury van mening dat de betreffende vermeldingen een inbreuk inhouden op de bepalingen van art. 3.2 en art. 3.3 van het Convenant gezien de tekst de consumptie van het gepromote product in verband brengt
met gunstige psychische en fysieke effecten in de zin van artikel 3.2 maar ook met sociaal succes in de zin van artikel 3.3 van het Convenant.

In die zin is de Jury tevens van oordeel dat de betrokken teksten in hun geheel genomen suggereren dat de consumptie van de gepromote alcoholhoudende dranken een noodzakelijke voorwaarde is om het dagelijks leven gelukkiger te maken of om een feestelijke sfeer te creëren en aldus tevens een inbreuk inhouden op de bepalingen van artikel 3.5 van het Convenant.

Met betrekking tot de reclame voor miniflesjes alcoholhoudende dranken oordeelt de Jury dat de voormelde gebruikte teksten niet alleen een inbreuk inhouden op de artikelen 3.2, 3.3 en 3.5 maar tevens op artikel 3.4 van het Convenant, daar de vermelding “wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, en dat is voor alcohol zeker zo” aldus de Jury kritiek impliceert op de onthouding, soberheid of matige consumptie van alcoholhoudende dranken.

In dit verband heeft zij ingevolge het antwoord van de adverteerder er nota van genomen dat de gebruikte teksten in de reclame al aangepast werden.

Desalniettemin stelt de Jury vast dat de reclame voor miniflesjes alcoholhoudende dranken nog steeds de algemene indruk wekt dat het noodzakelijk is om overal een flesje alcohol mee naartoe te nemen, en dat de teksten het drinken bij alle gelegenheden aanmoedigen. Dit weerspiegelt volgens haar niet alleen het praktische aspect van miniflesjes, maar suggereert ook, en vooral, hun onmisbaarheid in verschillende situaties.

De Jury is aldus van oordeel dat de volgende vermeldingen een schending uitmaken op artikelen 3.1, 3.2, 3.3 en 3.5 van het Convenant:

– De combinatie van “Na een dag op de piste is het tijd om je skischoenen uit te schoppen en op te warmen bij de haard.” en “Een mini-drankje meenemen in je skitas kan dan handig zijn.” brengt de consumptie van alcoholhoudende dranken immers in verband met gunstige fysische effecten in de zin van artikel 3.2 van het Convenant;
– “Of misschien heb je een gezellige pre-party op de planning staan voordat je naar je favoriete après-ski locatie gaat? Onze mini’s zijn klein, maar bieden groot gemak voor elke gelegenheid.” suggereert dat alcoholhoudende dranken een noodzakelijke voorwaarde zijn om een feestelijke sfeer te creëren in de zin van artikel 3.5 van het Convenant;
– “Ga je een lange winterwandeling maken? Dan heb je een paar essentials nodig: stevige wandelschoenen, handwarmertjes en … een mini flesje! Perfect voor een korte pauze tijdens je tocht of om van te genieten bij aankomst” doet geloven dat alcoholhoudende dranken fysieke prestaties kunnen verbeteren in de zin van artikel 3.2 van het Convenant en suggereert dat het gepromote product een noodzakelijke voorwaarde is om het dagelijks leven gelukkiger te maken in de zin van artikel 3.5 van het Convenant;
– “Tip van Rik: mini flesjes niet zo je ding? Dan ga je toch gewoon keihard de andere richting uit en koop je een XL exemplaar!” zet aan of moedigt aan tot overmatige consumptie in de zin van artikel 3.1 van het Convenant.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame verder te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen