Adverteerder / Annonceur: PHILIPS – LARS LENNERT LAGAISSE
Product-Dienst / Produit-Service: Philips OneBlade
Media / Média: Internet (TikTok)
Beschrijving van de reclame / Description de la publicité
De post op het TikTokkanaal ‘larslagaisse’ bevat beelden van de influencer in kwestie met het product en de volgende tekst:
“Getting these [emoji van 2 kersen] ready for V-Day! Trimmen, scheren en stylen, het kan allemaal met de 3-in-1 tool van @Philips #philipsoneblade #fyp *advertentie”.
Klacht(en) / Plainte(s)
Volgens de klager houdt deze influencer zich hier niet aan de richtlijnen voor transparante communicatie van gesponsorde influencer content. Het label Paid Partnership ontbreekt en de hashtag die aanduidt dat het gaat om gesponsorde inhoud staat pas op het einde. Dit voelt voor hem aan als misleiding. Als gebruiker mist hij transparantie en heeft hij veel te laat door dat het hier gaat om gesponsorde influencer content.
Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.
De Jury heeft er nota van genomen dat de klager verwees naar een post op het TikTokkanaal van de betrokken influencer en aanvoerde dat enerzijds geen gebruik is gemaakt van de disclosure optie van het platform zelf en anderzijds de vermelding ‘advertentie’ pas op het einde staat.
Zij heeft vastgesteld dat de post in kwestie de influencer toont met het product met daarbij de volgende tekst: “Getting these [emoji van 2 kersen] ready for V-Day! Trimmen, scheren en stylen, het kan allemaal met de 3-in-1 tool van @Philips #philipsoneblade #fyp *advertentie”.
Ingevolge het antwoord van de betrokken influencer, heeft de Jury er nota van genomen dat deze zich excuseerde voor het feit dat ‘Paid partnership’ niet was aangevinkt maar dit meteen heeft aangepast, wat werd bevestigd door het betrokken bedrijf.
De Jury heeft dit dossier onderzocht in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing.
Zij is van mening dat de betrokken post onvoldoende elementen bevatte opdat zijn commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.
De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicatie niet duidelijk als zodanig herkenbaar was ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.
Zij stelt het op prijs dat deze laatste meteen na ontvangst van de klacht alsnog gebruik heeft gemaakt van de disclosure optie ‘Paid partnership’ van het platform zelf.
Wat echter de vermelding “*advertentie” aan het einde van de begeleidende tekst betreft, verwijst de Jury naar punt 6 van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake influencer marketing met betrekking tot de vraag om deze vermelding meteen duidelijk in de post te vermelden, zodat het bij de eerste oogopslag voor consumenten meteen duidelijk is dat er een commerciële relatie is tussen de influencer en het merk.
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder en de influencer derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicatie verder aan te passen in die zin, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.
Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.