Orange 27-03-2019: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: ORANGE

Product-Dienst / Produit-Service: Abonnement met smartphone en Samsung Galaxy Buds

Media / Média: Internet (website)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

Op de webpagina voor zelfstandigen stond, naast een afbeelding van de Samsung Galaxy S10, de tekst “Samsung – Nieuwe Samsung Galaxy S10 + Gratis Galaxy Buds ter waarde van 123,14 €” en aan de andere kant “743,79 € (doorgestreepte prijs) 537,02 € met Arend”.

Klacht(en) / Plainte(s)

Op 15 maart wou de klager op de actie ingaan maar bij verder klikken op de website was er geen sprake meer van gratis Galaxy Buds. Na telefonisch contact met de klantendienst werd er gezegd dat dit een actie was van Samsung en dat deze niet meer geldig was. De klager deelde mee dat dit op de website niet vermeld stond en dat er ook geen datum was tot wanneer deze actie geldig was. Kort nadien was de aanbieding verdwenen van de website.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting
Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft vastgesteld dat de Nederlandstalige pagina van de website van de adverteerder met betrekking tot zelfstandigen op het moment van de klacht (15 maart) een actie vermeldde met betrekking tot een smartphone met een abonnement en gratis Galaxy Buds.

Ze heeft eveneens kennisgenomen van de klacht volgens dewelke het niet meer mogelijk was om de Galaxy Buds in kwestie gratis te ontvangen.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder, heeft ze er terdege nota van genomen dat de actie in kwestie afliep op 8 maart en dat de geldigheidsduur van de promotie op verschillende plaatsen op de site vermeld werd.

Ze heeft eveneens terdege kennisgenomen van het feit dat de adverteerder, door een vergetelheid van zijn kant, had nagelaten om de vermelding van de Galaxy Buds tijdig te verwijderen van de Nederlandstalige pagina voor zelfstandigen, terwijl de banners op de andere pagina’s wel op tijd waren aangepast.

De Jury is van mening dat de aanwezigheid op de internetpagina in kwestie van de reclameboodschap met betrekking tot de Galaxy Buds, die niet onmiddellijk de geldigheidsduur van de actie vermeldde, op een moment dat de consument er niet meer van kon profiteren, van aard was om de gemiddelde consument te kunnen misleiden wat betreft de temporele draagwijdte van de aangekondigde actie, wat strijdig is met artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de reclame in kwestie niet meer verspreid wordt en dat de adverteerder reeds de nodige maatregelen heeft genomen om dit soort fout in de toekomst te vermijden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a constaté que la page du site de l’annonceur en néerlandais relative aux indépendants mentionnait au moment de la plainte (le 15 mars) une action relative à un smartphone avec un abonnement et des Galaxy Buds gratuits.

Il a également pris connaissance de la plainte selon laquelle il n’était plus possible de recevoir gratuitement les Galaxy Buds en question.

Suite à la réponse de l’annonceur, il a bien noté que l’action en question se terminait le 8 mars et que la durée de validité de la promotion était mentionnée en différents endroits du site.

Il a également pris bonne note du fait que, suite à un oubli de sa part, l’annonceur avait omis de retirer à temps la mention des Galaxy Buds sur la page en néerlandais pour les indépendants, les bannières sur les autres pages ayant bien été changées dans les temps.

Le Jury est d’avis que la présence sur la page internet en question du message publicitaire relatif aux Galaxy Buds, qui ne mentionnait pas directement la durée de validité de l’action, à un moment où le consommateur ne pouvait plus en profiter, était de nature à pouvoir induire le consommateur moyen en erreur quant à la portée dans le temps de l’action annoncée, ce qui est contraire aux articles 3 et 5 du Code de la Chambre de Commerce Internationale.

Compte tenu de ce qui précède et sur la base des dispositions susmentionnées, le Jury a dès lors demandé à l’annonceur de modifier la publicité et à défaut de ne plus la diffuser.

A cet égard, le Jury a noté que la publicité en question n’est plus diffusée et que l’annonceur a déjà pris les mesures nécessaires pour éviter ce genre d’erreur à l’avenir.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.

andere beslissingen