Orange 10-05-2023: Advies van voorbehoud

Adverteerder / Annonceur: ORANGE

Product-Dienst / Produit-Service: 5G-netwerk

Media / Média: Internet (website)

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De klaagster stuurde een screenshot door van een kleine advertentie op een krantenwebsite waarop kan worden geklikt om de eigenlijke native advertentie te raadplegen. Deze kleine advertentie bevat een foto van drie jonge vrouwen in bikini op het strand in de branding, met daarbij de titel “Deze zomer surf je via 5G: op deze evenementen in België kan het al”, de naam van de adverteerder en de vermelding “Gesponsord”.

De native advertentie zelf waarnaar zowel de adverteerder als het medium verwezen heeft als titel “Op festivals, tijdens een concert of aan zee: op deze plekken in België kan je al surfen via 5G”, met daarboven een intussen aangepaste foto en eronder de volgende tekst:
“Als er iets is dat we niet meer kunnen missen, dan is het wel onze smartphone. Liefst met een snelle internetverbinding, zodat we altijd en overal bereikbaar zijn. Om je vrienden te vinden op een festival, om je kinderen te kunnen bereiken tijdens een weekend aan zee of om een sfeerselfie te nemen tijdens het concert van Beyoncé: 4G en 5G maken ook deze zomer het mooie weer.
Verschijnt in de rechter- of linkerbovenhoek van jouw smartphone 4G of 5G? In beide gevallen zal je kunnen surfen, maar met 5G gaat alles nog net iets sneller. Het is de nieuwste generatie mobiel internet. Dat zit zo: in de jaren 1980 was er 1G, waarmee we voor het eerst mobiel konden bellen. Vanaf de jaren 1990 maakte 2G het sms’en mogelijk. De eerste video’s streamden we in lage kwaliteit vanaf 3G. En met 4G kreeg videocontent een échte boost. Vandaag wordt het 5G-netwerk volop uitgerold: de technologie wordt verfijnd, waardoor alles nog sneller gaat. Bliksemsnel surfen, de beste series streamen, films downloaden, feilloos videobellen of je zelfrijdende auto instellen: met 5G is een nieuw tijdperk ingezet.
Altijd een streepje internet
En zeker op festivals is zo’n snelle internetverbinding via 4G of 5G een must. Want terwijl jij opgaat in de magistrale gitaarriffs van Metallica op Rock Werchter of betoverd raakt door de beats van Coely op Couleur Café, kan het zijn dat je vrienden zin hebben in een biertje of festivalsnack. Met één berichtje vind je elkaar makkelijk terug, zonder dat je hoeft te zoeken naar een streepje internet.
5G in 12 steden
Maar waarom maak jij nog gebruik van 4G en surft je beste vriend al op 5G? Dat heeft te maken met de dekking van het netwerk. Zo heeft 99,8% van de Belgen toegang tot het 4G-netwerk van Orange, terwijl het 5G-netwerk van de operator voortdurend uitbreidt. Vandaag kun je al in 12 Belgische steden surfen via 5G van Orange, tegen het einde van dit jaar zal 5G toegankelijk zijn in 40% van ons land – bijna de helft dus.
Aan de kust en op festivals
Ook aan de kust kun je al volop surfen op het 5G-netwerk. Van De Panne tot Knokke: hoe woelig de zee ook is, de verbinding is hier razendsnel en stabiel. Je deelt er prachtige duinenplaatjes mee via Instagram en Facebook, maar je blijft ook bereikbaar tijdens een fietstochtje, een strandwandeling bij zonsondergang of een ommetje naar de dichtstbijzijnde ijszaak. Wie kinderen heeft met een smartphone, kan hen zo gerust op pad sturen.
En 5G is deze zomer ook beschikbaar op festivals als Dour, Rock Werchter en Couleur Café en grote evenementen als de Grand Prix Formule 1 op het circuit van Spa-Francorchamps, het concert van Beyoncé in het Koning Boudewijnstadion in mei, Brussels Pride en de Antwerp 10 Miles. Moet je als toeschouwer lang wachten, dan kun je online een spelletje spelen of je mailbox checken. Zonder haperingen, zonder slecht bereik.
Check hier alle evenementen waar je zorgeloos kan surfen via 5G dankzij Orange.”.

Klacht(en) / Plainte(s)

De klaagster vindt het seksualiserend om een afbeelding van drie jonge vrouwen in bikini in de zee te gebruiken voor het promoten van 5G.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Advies van voorbehoud
Décision Jury de première instance: Avis de réserve

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft er nota van genomen dat de kleine advertentie op een krantenwebsite waarop kan worden geklikt om de eigenlijke native advertentie te raadplegen een foto bevatte van drie jonge vrouwen in bikini op het strand in de branding, met daarbij de titel “Deze zomer surf je via 5G: op deze evenementen in België kan het al”.

Zij heeft tevens kennisgenomen van de native advertentie zelf waarnaar zowel de adverteerder als het medium verwezen, met als titel “Op festivals, tijdens een concert of aan zee: op deze plekken in België kan je al surfen via 5G” en onder meer de volgende tekst: “Ook aan de kust kun je al volop surfen op het 5G-netwerk. Van De Panne tot Knokke: hoe woelig de zee ook is, de verbinding is hier razendsnel en stabiel.”.
Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er ten slotte nota van genomen dat de bewuste foto bij de advertentie werd vervangen door twee andere beelden, met name een foto van jonge vrouwen die een groepsselfie aan het nemen zijn op een festivalweide en een foto van silhouetten van applaudisserende personen in een donkere concertzaal.

De Jury is van mening dat de afbeelding die werd gebruikt op het ogenblik van de klacht de betrokken vrouwen niet op een uitdagende of seksueel getinte manier voorstelt. Zij is met name de mening toegedaan dat deze afbeelding niet van aard is om de vrouw te objectiveren en evenmin getuigt van een gebrek aan respect voor de waardigheid van de vrouw.

Zij is derhalve van oordeel dat deze reclame niet indruist tegen de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.

Gelet op het feit echter dat het verband tussen de initieel gebruikte afbeelding en het gepromote product aan duidelijkheid te wensen kon overlaten ten aanzien van personen die enkel de kleine advertentie zagen waarnaar de klaagster verwees, meent de Jury dat de betrokken afbeelding in casu ongelukkig gekozen was, in tegenstelling tot de nieuwe afbeelding van festivalgangers die een selfie aan het nemen zijn met hun smartphone.

De Jury heeft derhalve gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 1 van haar Reglement en doet dienaangaande een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.

Een advies van voorbehoud impliceert dat de adverteerder vrij is op het vlak van het gevolg dat hij hieraan wenst te verlenen.

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de betrokken afbeelding reeds werd vervangen door twee andere beelden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

andere beslissingen