Molecule - Duvel Moortgat 07-11-2019: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Adverteerder / Annonceur: MOLECULE – DUVEL MOORTGAT

Product-Dienst / Produit-Service: Duvel actie / Action Duvel

Media / Média: TV, Internet (website) / TV, Internet (site web)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De tv-spot toont een man die diverse producten die in het betrokken koopcenter kunnen worden aangeschaft voorstelt in de vorm van een videoclip.

Vervolgens verschijnt een scherm met een afbeelding van een glas en een fles van het bier Duvel en de volgende tekst:

“Gratis 75cl fles Duvel

per aankoop van €75

meer promo’s op molecule.be

Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand.”

en de voice-over:

“In oktober ontvang je per aankoop van 75€ gratis een 75cl fles Duvel. Check molecule.be.”.

 

De website van Molecule toont een vrouw met een glas Duvel en de tekst “Gratis Duvel voor elke klant!”.

Daaronder onder meer de volgende tekst:

“Molecule trakteert voor zijn 53ste verjaardag met gratis Duvel. Per aankoopschijf van 75 euro ontvang je een fles Duvel van 75 cl. Lekker smaakvol en stevig Belgisch bier. Drink er eentje mee op onze verjaardag. Proost!”.

 

//////////

 

Le spot TV montre un homme qui présente sous forme de clip musical différents produits pouvant être achetés dans le centre commercial concerné.

Un écran apparaît ensuite avec l’image d’un verre et d’une bouteille de bière Duvel et le texte suivant :

« Bouteille de Duvel de 75cl gratuite

à l’achat de €75

plus de promos sur molecule.be

Une bière brassée avec savoir se déguste avec sagesse. »

et la voix-off :

« En octobre, à l’achat de €75, Molecule vous offre une bouteille de Duvel de 75cl. Plus d’infos sur molecule.be. »

 

Le site de Molecule montre une femme avec un verre de Duvel et le texte « Duvel gratuite pour chaque client ! ».

En dessous, entre autres le texte suivant :

« Molecule offre de la Duvel à l’occasion de son 53ème anniversaire. Par tranche d’achat de 75 euro, vous recevez une bouteille de Duvel de 75 cl. Une bière belge vraiment délicieuse et forte. Trinquez avec nous pour notre anniversaire. A votre santé ! ».

 

Klacht(en) / Plainte(s)

1) De klager haalde aan dat alcohol nu wel een maatschappelijk gedoogde drug is, maar dat hij zich er toch aan stoort dat een dergelijk zwaar bier wordt gebruikt in de campagne terwijl alcohol heel vaak verslavingen met zich meebrengt. Hij is zelf anderhalf jaar nuchter, na een jarenlange verslaving, en vindt het persoonlijk onaanvaardbaar dat er zoveel reclame voor alcohol via de media door onze strot wordt geduwd. Dat hier gratis alcohol wordt meegegeven tijdens deze campagne is volgens hem zo goed als zeggen dat alcohol ongevaarlijk is. Hij vraagt zich af waarom er geen alcoholvrij bier wordt gegeven.

 

2) Selon le plaignant, il s’agit d’une incitation à boire.

 

Beslissing Jury in eerste aanleg: Beslissing tot wijziging/stopzetting

Décision Jury de première instance: Décision de modification/arrêt

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft dit dossier onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen en in het licht van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken (hierna: het Convenant).

De Jury heeft kennisgenomen van de door het koopcenter Molecule en de bierproducent Duvel Moortgat georganiseerde actie die met name via een tv-spot en de website van Molecule wordt aangekondigd en van de klachten die daarop betrekking hebben.

Wat de verenigbaarheid van de reclame met artikel 3.1 van het Convenant betreft, dat bepaalt dat reclame voor alcoholhoudende dranken niet mag aanzetten tot een onverantwoordelijke, overmatige of onwettige consumptie, noch dit aanmoedigen, heeft de Jury er nota van genomen dat een gratis fles bier van 75 cl verkrijgbaar is bij aankopen vanaf 75 euro op één kassaticket met een maximum van 5 flessen per aankoop en per gezin en dat het bier een houdbaarheidsdatum van 18 maanden heeft.

Zij is van mening dat de reclame niet aanspoort tot onmiddellijke of spoedige consumptie van het bier dat men verkrijgt en dat de reclame evenmin personen in beeld brengt die op een onverantwoorde wijze bier aan het drinken zijn.

Zij is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet aanzet of aanmoedigt tot een overmatige of onverantwoordelijke consumptie en geen inbreuk op het Convenant uitmaakt op dit punt en heeft de klachten ongegrond verklaard.

Op basis van de informatie met betrekking tot de website van Molecule te harer beschikking, heeft de Jury echter vastgesteld dat de door artikel 11.1 van het Convenant vereiste educatieve slogan “Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand” (in het Frans “Une bière brassée avec savoir se déguste avec sagesse”) niet voorkwam op de aankondiging van de actie in kwestie.

De Jury heeft de adverteerder derhalve verzocht om de educatieve slogan naar de toekomst toe duidelijk en leesbaar te vermelden.

Zij heeft de adverteerder tevens verzocht om de in de tv-spot aanwezige slogan in kwestie te vermelden overeenkomstig het bepaalde in punt 1. (b) (iii) van Bijlage B bij het Convenant, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

 

//////////

 

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a examiné le dossier en question en tenant compte des arguments des parties concernées et dans le cadre de la Convention en matière de publicité et de commercialisation des boissons contenant de l’alcool (ci-après : la Convention).

Le Jury a pris connaissance de l’action organisée par le centre commercial Molecule et le producteur de bière Duvel Moortgat annoncée notamment via un spot TV et le site internet de Molecule, et des plaintes qui la concernent.

En ce qui concerne la conformité de la publicité à l’article 3.1 de la Convention, qui stipule que la publicité pour des boissons contenant de l’alcool ne peut pas inciter à une consommation irréfléchie, exagérée ou illégale, ni l’encourager, le Jury a noté qu’on peut recevoir une bouteille de bière gratuite de 75 cl à partir de 75 euros d’achat sur un ticket de caisse avec un maximum de 5 bouteilles par achat et par famille et que la bière a une date de conservation de 18 mois.

Il est d’avis que la publicité n’incite pas à une consommation immédiate ou rapide de la bière qu’on reçoit et que la publicité ne montre pas non plus de personnes qui boivent de la bière d’une manière irresponsable.

Il a donc estimé que la publicité en question n’incite ou n’encourage pas une consommation exagérée ou irréfléchie et ne constitue pas une infraction à la Convention sur ce point et a déclaré les plaintes non fondées.

Par ailleurs, sur la base des éléments relatifs au site internet de Molecule en sa possession, le Jury a constaté que le slogan éducatif « Une bière brassée avec savoir se déguste avec sagesse » requis par l’article 11.1 de la Convention ne figurait pas sur l’annonce de l’action en question.

Le Jury a dès lors demandé à l’annonceur de mentionner le slogan éducatif de manière claire et lisible pour le futur.

Il a également demandé à l’annonceur de mentionner le slogan en question présent dans le spot TV conformément aux directives du point 1. (b) (iii) de l’Annexe B de la Convention et à défaut, de ne plus le diffuser.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.