BMW 24-01-2018: Geen opmerkingen

Adverteerder / Annonceur: BMW

Product-Dienst / Produit-Service: BMW X3

Media / Média: TV, Internet (Youtube)

 

Beschrijving van de reclame / Description de la publicité

De spot toont het voertuig in kwestie terwijl het over een bergweg rijdt. Men ziet eveneens beelden van het dashboard en op een bepaald moment de bestuurder die op een knop op het stuur drukt en het stuur dat draait en dat de bestuurder over één hand laat glijden, de andere hand ligt op zijn knie.

Voice-over: “Rijden wordt reizen. Wordt ontdekken. Verkennen. Nieuwe wegen inslaan. Grenzen aftasten. En uzelf blijven verbazen. Rijden wordt rijplezier. De nieuwe BMW X3. Ontdek alle nieuwe BMW-modellen en de saloncondities bij uw BMW-verdeler of op bmw.be.”

//////////

Le spot montre le véhicule en question sillonner une route de montagne. On voit également des images du tableau de bord et à un moment, le conducteur qui pousse sur un bouton sur le volant et le volant qui tourne et que le conducteur laisse glisser sur une main, l’autre main sur le genou.

VO : « Conduire, c’est voyager. Découvrir. Explorer. Emprunter de nouvelles routes. Se libérer des frontières. Et aller de surprise en surprise. Le plaisir de conduire avec la nouvelle BMW X3. Découvrez tous les nouveaux modèles BMW et les conditions salon chez votre concessionnaire BMW ou sur bmw.be. »

Klacht(en) / Plainte(s)

De klager benadrukte dat de reclame een voertuig toont dat in een bocht rijdt met de zittende bestuurder die het stuur niet vasthoudt.
Volgens hem is dit gevaarlijk maar vooral verboden. De rijbijstand is geen automatische piloot en de bestuurder moet minstens één hand aan het stuur houden.

//////////

Le plaignant a souligné que la publicité montre le véhicule roulant dans un virage avec le conducteur assis qui ne tient pas le volant.
Selon lui, c’est dangereux mais surtout interdit. L'assistance à la conduite n'est pas un pilote automatique et le conducteur doit maintenir au moins une main sur le volant.

Beslissing Jury in eerste aanleg: Geen opmerkingen
Décision Jury de première instance: Pas de remarques

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg heeft de volgende beslissing genomen in dit dossier.

De Jury heeft vastgesteld dat in de spot in kwestie, die het gepromote voertuig toont terwijl het over een bergweg rijdt, men onder andere beelden ziet van het dashboard en op een bepaald moment de bestuurder die op een knop op het stuur drukt en het stuur dat draait en dat de bestuurder over één hand laat glijden, de andere hand ligt op zijn knie.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de functie die aldus naar voren gebracht wordt en die toelaat om de handen even van het stuur te nemen de ‘Steering & Lane Control Assistant’ is, een functie die gehomologeerd is in Europa en toegelaten in België. Zij heeft eveneens genoteerd dat de reclame in kwestie aldus onder andere een nieuwe technologie promoot die zorgt voor meer veiligheid op de weg.

De Jury is van mening dat de positie van de handen van de bestuurder die getoond wordt in de spot niet doet uitschijnen dat de bestuurder niet waakzaam is en evenmin suggereert dat zijn gedrag aan het stuur de regels van de voorzichtigheid of de verkeersveiligheid overtreedt.

Zij is eveneens van mening dat door de knop op het scherm in close-up te tonen, de spot toelaat te begrijpen dat het dankzij het feit dat hij deze in werking gesteld heeft is dat de bestuurder zijn stuur niet moet vasthouden maar het gewoon moet begeleiden zoals getoond wordt in de spot.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken reclame geen gevaarlijk of onwettig gedrag lijkt goed te keuren of aan te moedigen en niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.

//////////

Le Jury d’Ethique Publicitaire (JEP) de première instance a pris la décision suivante dans ce dossier.

Le Jury a constaté que dans le spot en question, qui montre le véhicule promu sillonner une route de montagne, on voit entre autres des images du tableau de bord et à un moment, le conducteur qui pousse sur un bouton sur le volant et le volant qui tourne et que le conducteur laisse glisser sur une main, l’autre main sur le genou.

Suite à la réponse de l’annonceur, le Jury a noté que la fonction ainsi mise en avant et qui permet un instant d’écarter ses mains du volant est le ‘Steering & Lane Control Assistant’, fonction homologuée en Europe et autorisée en Belgique. Il a également noté que la publicité en question fait ainsi entre autres la promotion d’une nouvelle technologie permettant une plus grande sécurité sur la route.

Le Jury est d’avis que la position des mains du conducteur mise en avant dans le spot ne laisse pas penser que le conducteur n’est pas vigilant, ni ne suggère que son comportement au volant transgresse les règles de prudence ou de sécurité routière.

Il est également d’avis qu’en montrant le bouton sur le volant en gros plan, le spot permet de comprendre que c’est grâce au fait qu’il l’ait actionné que le conducteur ne doit pas tenir son volant mais juste l’accompagner comme ceci est illustré dans le spot.

Le Jury a dès lors estimé que la publicité concernée ne semble pas cautionner ou encourager un comportement dangereux ou illicite et ne témoigne pas d’un manque de juste sens de la responsabilité sociale dans le chef de l’annonceur.

A défaut d’infractions aux dispositions légales ou autodisciplinaires, le Jury a estimé n’avoir pas de remarques à formuler sur ce point.

Veuillez noter que cette décision ne devient définitive qu’après l’expiration du délai d’appel.