X-GIN - 28/11/2017

Adverteerder: 
X-GIN
Product/Dienst: 
Gin
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Dranken
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 28 november 2017
Beschrijving van de reclame

De Facebookpost van de adverteerder met de tekst “Need to buy some clothes, winter is coming” toont een foto van een halfnaakte vrouw op een bank met zwarte schoenen en een witte top met lange mouwen die de onderkant van haar borsten ontbloot laat, die met de benen gespreid zit met een flesje van het gepromote product voor haar intieme delen.

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt de foto bij deze reclame totaal ongepast en seksistisch.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze foto niet door hem werd besteld, maar aangeleverd door een onder pseudoniem werkende Australische fotograaf. Wegens de technisch hoogstaande kwaliteit van deze foto werd deze door hem gedeeld via zijn Facebookpagina.
Hij haalde aan dat er slechts een klacht is binnengekomen, terwijl de foto meer dan 20000 personen bereikte en meer dan 1000 likes opleverde en dat de ratio personen die de foto aanstootgevend vinden / personen die de foto niet-aanstootgevend vinden dus zeer laag is.
Om verdere commotie te vermijden en de klager niet tegen de borst te stoten, heeft hij deze foto echter onmiddellijk verwijderd van zijn Facebookpagina.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de foto in de reclameboodschap een halfnaakte vrouw op een bank toont met zwarte schoenen en een witte top met lange mouwen die de onderkant van haar borsten ontbloot laat. Zij zit met de benen gespreid met een flesje van het gepromote product voor haar intieme delen.

De Jury is van mening dat het gebruik van de afbeelding van deze vrouw geen enkel verband vertoont met het betrokken product – gin – en dat de reclame het beeld van het lichaam van de vrouw op een onbehoorlijke manier uitbuit en haar tot een object herleidt.

Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld wordt en de onmiskenbare seksuele connotatie, is de Jury eveneens van oordeel dat de reclame denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast.

Op basis van artikel 4, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 2, 3 en 4 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om deze reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder reeds bevestigde de reclame in kwestie onmiddellijk te zullen verwijderen.