WILO - 11/09/2017

Adverteerder: 
WILO
Product/Dienst: 
Waterpompen
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Industriële goederen en uitrusting
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
maandag, 11 september 2017
Beschrijving van de reclame

De brief inzake de lancering van een nieuwe verwarmingspomp evenals de bijgevoegde actiefolder bevatten de afbeelding van een vrouw met een witte blouse die ze met beide handen opent, en aldus haar weelderige naakte boezem onthult.
In de actiefolder wordt deze afbeelding vergezeld van de tekst “Zoekt u iets?”.

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt dat de afbeelding van de naakte vrouw geen enkel verband heeft met het product en dat deze reclame seksistisch is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft gepreciseerd dat hij een nieuw product heeft gelanceerd op de markt voor professionals via een met de post onder gesloten omslag aan zijn database van professionele klanten verstuurde folder.
Volgens hem zijn we ver verwijderd van elke naaktheid of welke seksuele of vulgaire inhoud dan ook. Dit type van drager is volgens hem redelijk gebruikelijk in zijn sector.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de brief in kwestie evenals de bijgevoegde actiefolder de afbeelding bevatten van een vrouw in een blouse die ze met beide handen opent en aldus haar weelderige naakte boezem onthult, en dit om de lancering van een nieuwe verwarmingspomp aan te kondigen.

De Jury heeft eveneens vastgesteld dat deze afbeelding in de actiefolder vergezeld wordt van de tekst “Zoekt u iets?”.

De Jury is van mening dat het gebruik van de afbeelding van de vrouw geen enkel verband vertoont met het product in kwestie en dat de reclame op deze manier de vrouw tot een object herleidt.

Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld wordt, zichzelf op provocerende wijze ontblotend, is de Jury eveneens van oordeel dat de reclame denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast.

Op basis van artikel 4, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 2, 3 en 4 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat de mailing niet meer zal worden verspreid.