VUM - 03/06/2005

Adverteerder: 
VUM
Product/Dienst: 
De Standaard
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
vrijdag, 3 juni 2005
Beschrijving van de reclame

In een radiospot hoort men een conversatie tussen 2 vrouwen :
X : « En weet gij al wat ge gaat doen dit weekend ?
Y: “Om van de kinderen vanaf te zijn?”
X: “Ja”
Y: “ Ja wij steken die twee dagen in het ballenbad in de supermarkt.
X: “Ah, tiens, wij droppen ze geblinddoekt in het Zoniënwoud. Ja dan zien we ze voor de maandag niet terug”
Y: . ” Oh, da's ne goeie tip, dat gaan we ook eens proberen.”
Vervolgens mannenstem: “De weekendkrant van De Standaard, onverantwoord interessant.”

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is immoreel.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de bedoeling erin bestond om op een amusante manier een boodschap over te brengen. De campagne wordt gesigneerd door de lijn “Onverantwoord interessant”, hetgeen geresulteerd heeft in een radiocampagne met een aantal absurde, onverantwoorde situaties, doch zonder de bedoeling om te choqueren.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat de inhoud van deze radiospot totaal absurd en irreëel overkomt en de gerealiseerde knipoog duidelijk is. Zij is de mening toegedaan dat binnen deze context, deze spot niet van aard is om verkeerd begrepen te worden door het grote publiek. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen terzake, heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.