VTECH - 29/11/2005

Adverteerder: 
VTECH
Product/Dienst: 
Videogames
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 29 november 2005
Beschrijving van de reclame

Een Tv-spot toont een jongen en een meisje van ongeveer 7 jaar die aan het afwassen zijn. Vervolgens zegt een mannenstem het volgende: « Stop met afwassen en ga met jullie spelcomputer spelen. V.smile van VTECH, de eerste educatieve spelcomputer voor kids. Met V.smile leren ze letters, woorden, cijfers, kleuren en beleven ze spannende avonturen. V.smile, eindelijk een slimme spelcomputer. V.smile, met veel educatieve games. Vtech. Nu vele nieuwe V.smile games verkrijgbaar zoals Nemo, Alladin en Assepoester. »
Tijdens deze uiteenzetting zien we hoe de kinderen een spel spelen dat gebaseerd is op de tekenfilm van Winnie de Pooh.

Motivering van de klacht(en)

Kinderen die helpen bij huishoudelijke taken, moet je daarin stimuleren en niet demotiveren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij niet de bedoeling heeft gehad een demotiverend signaal te geven m.b.t. huishoudelijke taken. Hij stelde dat de spot wil benadrukken dat wanneer kinderen met de educatieve V.Smile spelconsole spelen, ze ondertussen ook veel leren en dit dus welbestede tijd is. Teneinde dit op een grappige manier onder de aandacht te brengen, had hij ervoor gekozen om als contrast een andere tijdsbesteding te laten zien.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze spot, die gezien kan worden door kinderen, een scène bevat waarin kinderen getoond worden die aan het afwassen zijn en waarbij een stem hen oproept om te stoppen met afwassen en met hun spelcomputer te gaan spelen. De Jury is van oordeel dat deze scène het ouderlijk gezag ondermijnt en op familiaal en sociaal vlak onverantwoord overkomt.
Op basis van art. 1 en 14 van de IKK code heeft de Jury aan de adverteerder de aanbeveling gericht om de spot te wijzigen door deze scène eruit weg te laten en bij gebreke daaraan, deze spot niet meer te verspreiden.

De adverteerder bevestigde dat de spot momenteel niet meer uitgezonden werd, maar dat hij de scène in kwestie (ondermijning ouderlijk gezag) eruit zal knippen.