De klaagster vindt het niet kunnen dat deze advertentie mensen aanzet tot klagen en vraagt zich af waarom men ook niet zou belonen voor goede ervaringen.
Het bedrijf achter Gratis.be deelde vooreerst mee dat deze reclame een actie van OpinionWorld is, dat bij hem reclameruimte ingeboekt heeft en dat men voor klachten dus bij dit bedrijf terecht kan.
Het deelde vervolgens tevens mee dat de klacht ongegrond is: er wordt immers óók beloond voor het melden van positieve ervaringen. Alleen werd ervoor gekozen om in deze reclame-uiting (om extra op te vallen) de slogan “krijg betaald om te klagen” te gebruiken.
De Jury heeft kennisgenomen van de promotionele e-mail in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft vastgesteld dat deze e-mail met als onderwerp “Slechte ervaring op restaurant? Verdien geld met je klacht!” afkomstig is van de afzender info@gratis.be en bovenaan het logo van Gratis.be bevat.
Voor zover als nodig bevestigt de Jury dat het hier gaat om een aan Volo Media toerekenbare reclameboodschap voor Gratis.be.
Ten gronde heeft de Jury er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat er ook beloond wordt voor het melden van positieve ervaringen.
Zij is van mening dat de notie “krijg betaald om te klagen” in deze promotionele e-mail slechts gebruikt wordt om de aandacht te vestigen op een dienst in verband met het geven van feedback aan de hand van online enquêtes, zonder daarom meteen ook lichtzinnige of anderszins laakbare klachten te willen uitlokken.
De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame niet van aard is om antisociaal gedrag aan te moedigen of te tolereren en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder op dit punt.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.