VAVABID - METRO - 18/09/2018

Adverteerder: 
VAVABID - METRO
Product/Dienst: 
Vavabid
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 18 september 2018
Beschrijving van de reclame

De klager verwees naar een pagina op de website van het medium in kwestie die onder meer het volgende vermeldt.
Eerst “Home > must read > 4 tips om het strand vlot in te ruilen voor de schoolbanken…” vervolgens de titel “4 tips om het strand vlot in te ruilen voor de schoolbanken of je kantoor”. Daaronder, “24/08/2018” en een foto van mensen rond een bureau met daaronder de vermelding “Metro & Vakantieveilingen”.
Vervolgens de volgende tekst:
“De zomervakantie zit er bijna op en na een lange periode zonder zorgen is het niet gemakkelijk om weer aan de slag te gaan. Of je nu gaat studeren of op kantoor een drukke septembermaand voor de boeg hebt, met deze tips gaat de overgang ietsje gemakkelijker.
l. Leg jezelf opnieuw een vast slaapritme op
Tijdens je vakantie kon je opblijven tot de vroege uurtjes, maar als straks weer de wekker om zeven uur ’s ochtends gaat, moet je weer vroeger onder de wol. Om je lichaam hieraan te doen wennen, kan je alvast enkele dagen voor de grote terugkeer oefenen. Zo heb je je oude slaapritme op 1 september terug. Volwassenen hebben acht uur slaap nodig, dus als je tijdens de werk- of schoolweek om zeven uur moet opstaan, ga je best om elf uur ‘s avonds slapen.
2. Verwen jezelf met technologische snufjes
De eerste school- of werkdag wordt minder zwaar met een nieuwe laptop, smartphone of andere technologische snufjes. Of je nu op zoek bent naar een elektrische step om sneller in de les te geraken, of een Bluetooth headset voor in de wagen, op Vakantieveilingen (hyperlink) vind je wat je zoekt!
3. Verstop je vermoeidheid met gezichtsgymnastiek
Toch niet goed wakker op 1 september? Verstop je wallen voor je collega’s of medestudenten met een simpel trucje: gezichtsgymnastiek. Door gekke bekken te trekken of je gezicht te masseren breng je de bloedsomloop in je gezicht op gang, waardoor de vermoeidheidstekens minder zichtbaar zijn. Die gymnastiek doet natuurlijk geen wonderen, maar je kan nog altijd teruggrijpen naar make-up. Met mascara en een crèmekleurig oogpotlood lijken je ogen groter en je wallen verstop je met concealer. Weg zombielook!
Op Vakantieveilingen (hyperlink) vind je handige verzorgingsproducten die je klaarstomen voor 1 september!
4. Neem de tijd om te ontbijten
Een gezond ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en helpt je om wakker te worden. Neem de tijd om te kauwen op je granola of appel. Zo neemt je lichaam de voedingsstoffen beter op. Die extra energie zal je vast wel kunnen gebruiken!
Zondag is het ‘Hammer Time’ op Vakantieveilingen (hyperlink). Je kan er bieden op de nieuwste gadgets, van keukenrobot tot iPhone!”.
Daaronder een banner met links een foto en de tekst “26&27 augustus – Hammer Time” en rechts het logo van Vakantieveilingen en de knop “Bekijk nu”.
Daaronder in een kader “Tags” en daarnaast “Native”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager gaat het om een vermomde reclame voor Vavabid.

Standpunt van de adverteerder

De Jury heeft zowel het betrokken bedrijf als het betrokken medium om een reactie verzocht.

De adverteerder deelde mee dat hij via het affiliateprogramma Tradetracker samenwerkt met diverse publishers. Metrotime.be is zo’n publisher waarvoor hij content beschikbaar heeft gesteld in de vorm van banners (zoals die onder in het artikel) en hyperlinks naar de website VavaBid.be. Publishers geven vooraf akkoord op de voorwaarden van de adverteerder en de voorwaarden van Tradetracker voor promotie van de content van zijn platformen. In deze voorwaarden is onder andere opgenomen dat de publisher er geen misverstand over zal laten bestaan dat de producten en/of diensten niet door de publisher, maar door de adverteerder worden aangeboden. Na het accepteren van de voorwaarden is de publisher vrij om deze banners en links te gebruiken.
Hij gaf tevens aan dat het artikel en de banner bedoeld zijn ter promotie van een Vavabid-campagne.

Het medium deelde mee dat op zijn homepage duidelijk wordt vermeld dat het om een partnership tussen Metro en Vavabid gaat (met ook onderscheidende vormgeving t.o.v. zuiver redactioneel). Dit linkt door naar een echt, informatief artikel, met daarin duidelijk te onderscheiden links naar partner Vavabid. Je komt dus niet meteen op een advertentie terecht.
Volgens hem citeert de klacht vooral de banner onderaan het artikel, wat hij heel vreemd vindt aangezien men zelden nog een nieuwswebsite zonder commerciële bannering onder/naast artikels vindt.
Naar de mening van het medium is er dus geen sprake van een verdoken advertentie. De lezer komt enkel na een expliciete klik bij Vavabid terecht.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de klager verwijst naar een artikel dat verschenen is op de website van het betrokken medium met de titel “4 tips om het strand vlot in te ruilen voor de schoolbanken of je kantoor” en heeft zich beperkt tot het onderzoeken van het artikel in kwestie.

Zij heeft kennisgenomen van de reacties van de adverteerder en het betrokken medium die allebei verwijzen naar een samenwerkingsverband waarbij de adverteerder hyperlinks naar zijn website en banners ter beschikking gesteld heeft van het medium dat deze inhoud gebruikt en geïntegreerd heeft in het kader van een communicatie op zijn website. De Jury is derhalve van mening dat het wel degelijk gaat om reclame-inhoud, meer bepaald om native advertising.

De Jury heeft het dossier onderzocht in het kader van artikel 9 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code) dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat wanneer een reclameboodschap verschijnt in een medium dat ook nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze ook direct herkenbaar moet worden voorgesteld als reclame.

De Jury heeft nota genomen van de aanwezigheid van de vermelding in kleine letters “Metro & Vakantieveilingen” onderaan de foto evenals van het kader onderaan het artikel met “Tags” en daarnaast “Native”, maar is van mening dat deze aanduidingen onvoldoende duidelijk en expliciet zijn opdat de gemiddelde consument de inhoud in kwestie duidelijk en onmiddellijk zou kunnen herkennen als zijnde reclame-inhoud ten opzichte van de redactionele inhoud aanwezig op dezelfde website.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepaling, heeft de Jury de adverteerder en het medium verzocht om de reclame te wijzigen door er de nodige vermeldingen aan toe te voegen zodat het publicitaire karakter van de commerciële communicatie in kwestie direct herkenbaar is en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

De Jury brengt in herinnering dat, conform artikel 23 van de ICC Code, de adverteerder de algemene verantwoordelijkheid draagt voor zijn reclame, met inbegrip van de naleving van de regels betreffende de identificatie van de reclame zoals bepaald in onder andere artikel 9 van de ICC Code, maar dat dit de eigen verantwoordelijkheid van de uitgever met betrekking tot de naleving van de door de code voorgeschreven regels niet wegneemt.

Gevolg

De media en de adverteerder hebben bevestigd dat ze de Jurybeslissing naleven.