THINK MEDIA MAGAZINES - 22/04/2015

Adverteerder: 
THINK MEDIA MAGAZINES
Product/Dienst: 
P-Magazine
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 22 april 2015
Beschrijving van de reclame

De advertentie in het tijdschrift toont een fiets en bevat de volgende tekst:
“Maak kans op één van de 5 Museeuw fietsen type MFC-3.0 T.W.V. €2.695!”;
“Surf snel naar p-magazine.be”;
“Vertel ons jouw leukste wieleravontuur en wie weet maak jij kans op deze fiets! Doe nu mee! Ga naar www.p-magazine.be!”.

Op de site van het magazine kan men ook het volgende lezen:
“Win een Museeuw fiets type MFC-3.0 T.W.V. €2695
Een jaarlijkse wielerrit naar zee? Een wekelijks ritje naar je stamcafé met maten? Of uren knoeien om je lekke band te vervangen? Deel jouw spannendste, leukste of grappigste wieleravontuur met P-magazine en maak kans op één van de vijf Museeuw fietsen!”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager maakt P-Magazine reclame om een wielerverhaal in te sturen waarmee men een Museeuw-fiets kan winnen, maar blijkt dat die wedstrijd niet bestaat en er niets van terug te vinden is op hun website, en gaat het hier dus om een inbreuk op de regels inzake reclame-ethiek.
De klager haalt hierbij onder meer de volgende reclametekst aan:
“Win een Museeuw fiets type MFC-3.0 T.W.V. €2695
Een jaarlijkse wielerrit naar zee? Een wekelijks ritje naar je stamcafé met maten? Of uren knoeien om je lekke band te vervangen? Deel jouw spannendste, leukste of grappigste wieleravontuur met P-magazine en maak kans op één van de vijf Museeuw fietsen!”.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder wenst de klacht met klem tegen te spreken, zowel middels een aantal facts & figures als door middel van een naar zijn mening zeer vreemde feitelijke vaststelling.

Facts & figures:
1/ De wedstrijd stond gepubliceerd in P-Magazine met verschijningsdatum 20 maart 2015 en liep vanaf de dag van tekoopstelling tot en met 26 maart 2015 (dus tot aan de dag van tekoopstelling van de volgende editie van P-Magazine).
2/ De wedstrijdpagina op de webstek van het blad werd ingesteld op online-plaatsing op 20/03/2015 om 08.30.00u. Op 27/03/2015 is de wedstrijd offline gezet.
3/ Gedurende de looptijd van de wedstrijd werden 280 inzendingen geregistreerd en opgeslagen via de wedstrijdpagina op de webstek.
4/ De eerste registratie gebeurde op 20/03/2015 om 10.51u.
5/ De laatste registratie gebeurde op 26/03/2015 om 21.46u.
6/ Op 31/05/2015 werden 5 winnaars aangeschreven teneinde de juiste maatvoeringen voor de racefiets te bekomen.

Vaststelling:

De adverteerder deelde mee het waarheidsgehalte van de klacht te betwisten om volgende reden. De door de klager geciteerde tekst stond niet in het weekblad P-Magazine van 20 maart 2015 maar vormde daarentegen de begeleidende tekst op de wedstrijdpagina op de website.

Bijgevolg is de adverteerder van mening dat de klacht niet alleen manifest ongegrond is, maar ook kwaadwillig.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame in P-magazine het volgende vermeldt: “Maak kans op één van de 5 Museeuw fietsen type MFC-3.0 T.W.V. €2.695!”; “Surf snel naar p-magazine.be” en “Vertel ons jouw leukste wieleravontuur en wie weet maak jij kans op deze fiets! Doe nu mee! Ga naar www.p-magazine.be!”.

De Jury heeft ook vastgesteld dat de door de klager geciteerde tekst in zijn beschrijving van de reclame, de tekst is die op de wedstrijdpagina van de website van het blad stond.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de wedstrijd aangekondigd werd in de P-Magazine van 20 maart 2015 en liep vanaf de dag van tekoopstelling tot en met 26 maart 2015 (dag van tekoopstelling van de volgende editie van P-Magazine). De wedstrijdpagina stond online op de webstek van het blad op 20/03/2015 om 08u30 tot 27/03/2015.

De Jury is derhalve van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.