THE HUNTING DIVISION / MARKE - 27/09/2001

Adverteerder: 
THE HUNTING DIVISION / MARKE
Product/Dienst: 
Rekrutering
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Werkgelegenheid
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
donderdag, 27 september 2001
Beschrijving van de reclame

De advertentie toont een bus vol jonge volwassenen. In het midden houdt een man een vrouw vast bij haar haren en bedreigt haar met een machinegeweer dat hij ter hoogte van haar aangezicht richt. De tekst luidt als volgt onder de titel “Alles OK ?”, “Je hebt het niet gemakkelijk. HR-manager van een bedrijf dat vooruit wil. Je snapt niet dat mensen voor een ander werken. Schaam je niet : wanhoop is pure emotie. Maar er zijn andere manieren om personeel te zoeken. Wil je onderhandelen ?”. Uitnodiging om contact op te nemen met de onderneming waarvan de coördinaten vermeld zijn.

Motivering van de klacht(en)

De reclame is choquerend. Het gebruik van de traumatiserende ervaring van een gijzeling is verwerpelijk om te suggereren dat wanhopige managers andere manieren kunnen hanteren om personeel te zoeken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij voor deze aanpak heeft gekozen om in te spelen op de wanhoop die steeds vaker merkbaar is in het rekruteringsbeleid van veel bedrijven en hij op een humoristische manier heeft willen tonen waartoe de overspannen arbeidsmarkt in staat is. Hij vervolgde door te stellen dat reclame moet verwonderen en bevreemden om aandacht te krijgen en hij dan ook een beroep doet op het relativeringsvermogen van de mens. Onmiddellijk na de tragische gebeurtenissen in de VS bevestigde de adverteerder dat hij deze advertentie niet meer zou verspreiden omdat de humor en relativering die in deze campagne vervat zat, niet meer zal begrepen worden.

Jurybeslissing

De Jury was de mening toegedaan dat deze reclame ten onrechte het gebruik van geweld banaliseert en zij de humor die vooropgesteld wordt hierin niet kan terugvinden. Deze visuele voorstelling druist duidelijk in tegen de algemeen geldende waarden en kan schokkend overkomen ten aanzien van het publiek en dit zowel voor als na de gebeurtenissen in de VS. Op basis van de art. 1, al.2 (sociale verantwoordelijkheid) en 4, al.3 (geweld) van de IKK-Code heeft de Jury de aanbeveling gedaan dergelijke advertentie niet meer te publiceren.