TELENET - 26/06/2019

Adverteerder: 
TELENET
Product/Dienst: 
WIGO
Media: 
TV
Radio
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 26 juni 2019
Beschrijving van de reclame

Op de productpagina van de website staat bovenaan een foto van een vrouw en twee kinderen met daarbij de tekst “WIGO – Nu voor iedereen.”.
Daaronder onder meer:
“WIGO, 100% familyproof
Families heb je in alle maten en vormen. Groot, klein. Met kinderen of zonder. Daarom is er nu ook een zorgeloze all-in voor élk soort gezin.
Welke WIGO past bij jouw familie?”.

De spot toont verschillende gezinnen en koppels.
VO: “Families heb je in alle vormen en maten. Daarom komt WIGO met een all-in voor elk soort gezin. Voor zij die all the way voor kinderen kozen en voor zij die niet aan baby’s maar aan puppy’s beginnen. De familie gelukkig getrouwd en de familie gelukkig gescheiden. De familie die al volop gesetteld is en zij die nog volop aan het tinderen zijn. WIGO is er nu voor iedereen. Al vanaf 83 euro per maand. Check dus welke WIGO bij jouw familie past. WIGO, 100% family proof. Telenet, go with the good flow.”

Tekst op scherm:
“WIGO, vanaf € 83 per maand
WIGO, 100% family proof
Go with the good flow
Telenet.be”

De radiospots gaan als volgt:

Spot 1:
VO: “Vanaf nu heeft WIGO van Telenet een all-in voor echt elk soort gezin. Dus ook voor de familie die geen baby’s wil, maar puppy’s.”
Vrouw: “Rustig jongen. Rustig, rustig. Rustig.”
VO: “Of de plusfamilies die in één keer van twee naar vijf kinderen gaan.”
Vrouw: “Rustig jongens komaan. Rustig. Rustig.”
VO: “Ja, WIGO is er nu voor iedereen. Check dus welke WIGO bij jouw familie past. Al vanaf 83 euro per maand. WIGO, 100% family proof. Telenet, go with the good flow.”

Spot 2:
VO: “Vanaf nu heeft WIGO van Telenet een all-in voor echt elk soort gezin. Dus ook voor de families met opgroeiende pubers.
Vrouw: “Wa’s al da lawaai hier? Zet dieje muziek eens wat stiller!”
VO: “Of de familie van wie de pubers eindelijk het huis uit zijn.”
Vrouw: “Mah, da’s hier stil eh. Zette gij den TV eens op.”
VO: “Ja, WIGO is er nu voor iedereen. Check dus welke WIGO bij jouw familie past. Al vanaf 83 euro per maand. WIGO, 100% family proof. Telenet, go with the good flow.”

Spot 3:
VO: “Vanaf nu heeft WIGO van Telenet een all-in voor echt elk soort gezin. Dus ook voor de familie van wie de kinderen eindelijk het huis uit zijn.”
Vrouw: “Goh, lieverd. Zouden we toch onze Kevin niet al ‘s bellen om te horen of alles goed gaat?”
VO: “Of voor de jonge stellen die net een familie geworden zijn.”
Vrouw: “Durf niet naar uw moeder te bellen eh. We fiksen dat wel.”
VO: “Ja, WIGO is er nu voor iedereen. Check welke WIGO bij jou past. Al vanaf 83 euro per maand. WIGO, 100% family proof. Telenet, go with the good flow.”

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat hij zelf een gezin met 4 kinderen heeft, toch geen extreem hoog aantal. Maar voor zijn gezin is er helemaal geen passende WIGO want aan dat abonnement kan men maar 5 SIM-kaarten koppelen. Omdat zij met 6 zijn, moeten zij dus 1 bijkomend abonnement afsluiten ondanks het feit dat met 5 gebruikers de hoeveelheid data en beltegoed nooit opgebruikt zijn.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder was het niet eens met het standpunt van de klager en deelde mee dat het WIGO-product werd ontworpen om het overgrote deel van de gezinnen te kunnen bedienen. Voor de gemiddelde consument is WIGO wel een passend product en voldoet dit product aan hun behoeften.
Toen WIGO ontwikkeld werd is er een businesscase gemaakt met de spreiding van de gezinnen op basis van het aantal SIM’s en de marktopportuniteit, waarbij het aantal gezinnen met meer dan 5 leden die gebruik maken van SIM’s onder 1 abonnement beperkt blijft.
De adverteerder gaf tevens aan dat op de website en andere communicatiematerialen heel duidelijk wordt meegegeven dat het WIGO-product tot maximum 5 SIM-kaarten gaat, dus een klant kan hier volgens hem niet door misleid worden. De reclame wil de algemene boodschap brengen dat elk soort gezin bij Telenet terecht kan door een specifieke WIGO-bundel te nemen. In het specifieke geval van deze klant moet dit aangevuld worden met een extra product om volledig aan zijn wensen te voldoen, maar dit doet niets af aan de boodschap dat dit gezin bij Telenet terecht kan.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de reclame op de website van de adverteerder onder meer vermeldt: “WIGO – Nu voor iedereen.” en “WIGO, 100% familyproof – Families heb je in alle maten en vormen. Groot, klein. Met kinderen of zonder. Daarom is er nu ook een zorgeloze all-in voor élk soort gezin. Welke WIGO past bij jouw familie?”, met meteen daaronder voor het meest gekozen product “WIGO Met mobiel” onder meer “Mobiele data – Tot 5 simkaarten”.

De Jury heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder onder meer nota van genomen dat het WIGO product werd ontworpen om het overgrote deel van de gezinnen te kunnen bedienen en dat het aantal gezinnen met meer dan vijf leden die gebruik maken van SIM’s onder één abonnement beperkt blijft.

De Jury is van mening dat de hoofdboodschap van de reclame wel degelijk is dat elk soort gezin bij de adverteerder terecht kan door een specifieke WIGO-bundel te nemen en dat de beperking op het vlak van het maximumaantal simkaarten dat in de bundel begrepen kan zijn duidelijk wordt aangegeven op de website.

Dat het gepromote product in bepaalde gevallen aangevuld dient te worden met een extra product om volledig aan de wensen van de klant te voldoen, is volgens de Jury met name niet van aard om de hoofdboodschap van de reclame te ondergraven.

Zij is tevens van mening dat de verschillende radiospots en de Tv-spot dezelfde hoofdboodschap brengen en daarnaast voldoende duidelijk voor meer informatie naar de website verwijzen door te vermelden: “Check dus welke WIGO bij jouw familie past.”.

De Jury is derhalve van oordeel dat de onderzochte reclames niet van aard zijn om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.