TACTICA - 03/05/2002

Adverteerder: 
TACTICA
Product/Dienst: 
Ruimtetelescoop
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
vrijdag, 3 mei 2002
Beschrijving van de reclame

Met als titel : “Het Ruimtebureau voor Optische Toeleveringen houdt opruiming ! Tijdelijk Bericht ! Een supersterke Ruimtetelescoop ! Tegen de ongelooflijke prijs van 49,55 € (1999 F)” toont de advertentie een telescoop en de opsomming van de technische eigenschappen. Onderaan bevindt zich een beschrijvende tekst met telefoonnummer om te bestellen alsook een bestelbon met vermelding van een postbusnummer.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame bevat enkel een postbusadres en telefonisch weigert men het adres van de firma mee te delen. De benaming laat geloven dat het om een officiële instantie gaat.

Standpunt van de adverteerder

Na verzoek om uitleg heeft de advocaat van de adverteerder voorgesteld om het product zonder voorafgaande betaling op te sturen en dat de klant vrij is om het te behouden of terug te sturen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie niet in overeenstemming is met verschillende bepalingen van de wet betreffende de Handelspraktijken inzake verkoop op afstand en het gebruik van het woord “opruiming”. Zij heeft informatie gevraagd aangaande de vestiging, de statuten en activiteiten van het Bureau in kwestie. In afwachting van een antwoord heeft de Jury aan de adverteerder aanbevolen de verspreiding van de advertentie op te schorten. Bij gebrek aan een positief antwoord op deze aanbeveling, heeft de Jury een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.