SUZUKI - 21/01/2020

Adverteerder: 
SUZUKI
Product/Dienst: 
Suzuki “Japan Deals”
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 21 januari 2020
Beschrijving van de reclame

1) Met Aziatische muziek op de achtergrond toont de spot een samoerai die zijn boog opspant en mikt op een groente die op het hoofd van een man tegenover hem staat. Vervolgens begint zijn hand te bibberen en laat hij de pijl los die voor hem op de grond valt.

VO: “In Japan beoefent men kyudo, een krijgskunst van de samoerai, die de oude waarden in ere houdt. Ere wie ere toekomt, in België kan met tot 4.000 € korting krijgen op de Suzuki Swift. Tja, dat is veel. Ontdek de nieuwe Swift Hybride en ontvang tot 4.000 € korting. Japan Deals, kortingen van hier tot in Tokyo.”
Man met Aziatisch accent: “En op suzuki.be.”

2) Met Aziatische muziek op de achtergrond toont de spot een Japanse kok die langzaam zalm snijdt. Hij kijkt dan op en hakt de zalm geïrriteerd in kleine stukjes.

VO: “In Japan is de bereiding van sashimi een culinaire kunst. Er bestaan een honderdtal verschillende manieren van snijden. In België daarentegen krijgt men tot 5.000 € korting bij Suzuki. Tja, tartaar van zalm is ook lekker. Bij overname van uw voertuig van 5 jaar of ouder krijgt u met de Ecogreen premier tot 5.000 € korting op de Vitara. Japan Deals, kortingen van hier tot in Tokyo.”
Man met Aziatisch accent: “En op suzuki.be.”

3) Met Aziatische muziek op de achtergrond toont de spot nog steeds dezelfde man die kanjis tekent met een penseel. Hij kijkt dan op en kliedert geïrriteerd over heel zijn blad.

VO: “In Japan is shodo of de weg van het schrijven een kunst. Het tekenen van kanjis vereist grote precisie. Welnu, precisie zoals in België waar men tot 5.000 € korting krijgt bij Suzuki. Het is niet erg, moderne kunst is ook mooi. Bij overname van een voertuig van 5 jaar of ouder krijgt u met de Ecogreen premie tot 5.000 € korting op de S-Cross. Japan Deals, kortingen van hier tot in Tokyo.”
Man met Aziatisch accent: “En op suzuki.be.”

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt het choquerend om karikaturen van Aziatische personen te gebruiken. Volgens hem maken deze reclames de Japanse cultuur en het Japanse accent belachelijk.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij voor het tweede jaar op rij in zijn communicatie met de acteur Hiroshi in de hoofdrol werkt en dat hij voor deze stijl van communicatie heeft gekozen waarin hij de Japanse waarden op een respectvolle manier naar voor brengt. Suzuki is een Japans merk en hij is daar fier op. Daarom draagt hij de Japanse waarden zoals betrouwbaarheid en degelijkheid dan ook hoog in het vaandel. Via zijn TV-spots wil hij deze sterke waarden naar voor brengen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spots in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat de spots een Japanner tonen die respectievelijk de kunst van het boogschieten, de bereiding van sashimi en shodo beoefent. Men ziet vervolgens dat de man zijn kalmte verliest wanneer de voice-over communiceert over de voorwaarden van de “Japan Deals”. Zij heeft eveneens vastgesteld dat de spots eindigen met de melding “En op suzuki.be” uitgesproken door een man met een Aziatisch accent.

De Jury is vooreerst van mening dat de reclame verwijst naar Japanse tradities om de kwaliteiten van het merk in de verf te zetten, zoals de adverteerder overigens benadrukt, en dat de enscenering van de verschillende spots geen gebrek aan respect toont voor de waarden en de cultuur van het betrokken land.

Zij is eveneens van mening dat het gebruik van een Aziatisch accent in deze spot evenmin van aard is om beschouwd te worden als een stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie.

Volgens haar zijn de spots dus niet van aard om door de gemiddelde consument begrepen te worden als kwetsend ten aanzien van Japanners.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze tv-spots zich niet op een denigrerende manier uitlaten ten opzichte van Japanners of hun kunst en hen evenmin belachelijk maken.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens en evenmin getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.