SUDPRESSE - 14/05/2018

Adverteerder: 
SUDPRESSE
Product/Dienst: 
Sudpresse
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
maandag, 14 mei 2018
Beschrijving van de reclame

De pagina van de website van de adverteerder waarnaar de klaagster verwijst vermeldt: « Abonnez-vous au journal de votre région et profitez d'une offre exceptionnelle ! A vous de choisir celle qui vous convient le mieux: (foto van een Smart TV en foto van een laptop) ».
Daaronder de details van het abonnement op de krant en vervolgens de vermelding « Une offre d'abonnement à saisir maintenant à partir de seulement 37€(1)/mois » met een knop « J’en profite » en waarbij de (1) verwijst naar de volgende vermelding onderaan de pagina : « (1)Contrat de 24mois pour un abonnement 6jours/semaine. Acompte de 109€ et 23x 37€ ».
Daaronder de details van de TV en de laptop en vervolgens 4 kaders met telkens een logo en respectievelijk de volgende vermeldingen:
« Une économie de + de 500€(2) ! » waarbij de (2) verwijst naar de volgende vermelding onderaan de pagina : « (2)Prix d'achat en librairie + valeur du cadeau »,
« Garantie de 2 ans prise en charge par MediaMarkt »,
« Un choix de cadeau de valeur » en
« Livraison gratuite et sécurisée à votre domicile ».
Helemaal onderaan een link naar de algemene verkoopsvoorwaarden en de algemene herroepingsvoorwaarden.

Door te klikken op de knop «  J’en profite  », komt men op een pagina met een afbeelding op een roodblauwe achtergrond van de TV en de laptop in kwestie met de vermelding « Recevez une smart TV 4K ou un PC portable en vous abonnant au journal de votre région » en waarbij men onder andere leest: « Votre abonnement pendant 24 mois + une smart TV 4K ou un PC portable en cadeau. ».
Daarnaast de module om de abonnementsformule te kiezen met een link naar de algemene voorwaarden en de vermelding « Choisissez votre cadeau ».

Motivering van de klacht(en)

De klaagster deelde mee dat de website van de adverteerder de TV voorstelt als een cadeau maar dat men in de kleine letters vaststelt dat de TV gefactureerd wordt aan 109€.
Volgens haar gaat het om een oneerlijke communicatie.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee de indruk te hebben dat de klaagster zelfs niet de moeite heeft gedaan om zich te interesseren in het aanbod, noch om de verschillende voorgestelde betalingsmogelijkheden in het raam van dit gezamenlijk aanbod te bestuderen, noch zelfs de algemene verkoopsvoorwaarden eigen aan dit aanbod “Pack 2018” die vermeld worden door een knop onderaan de pagina. Ze zou er alle antwoorden op haar vragen gevonden hebben. Het volstaat om te klikken op “j’en profite” om alle informatie te zien. In het huidige geval heeft de persoon slechts een van de voorgestelde betalingsmethodes bekeken, de goedkoopste per maand, terwijl de totale prijs van 960,00€ identiek is, ongeacht de gekozen betalingsmethode. Het is dan ook niet mogelijk om uit de verschillende betalingsmethoden af te leiden dat de prijs van het televisietoestel is vastgelegd op 109,00€. Dat slaat volgens hem nergens op.

De adverteerder verduidelijkte dat het gaat om een aanbod voor een abonnement dat verschilt van het “normale” abonnement - namelijk gekoppeld aan de verkoop van een televisie of een laptop in het raam van een actie met de naam “Pack 2018”. Dit aanbod is onderworpen aan de afwezigheid van een lopend abonnement en het nemen van een speciaal abonnement, onopzegbaar gedurende 24 maanden. In dit verband kan de verkoper zijn eigen verkoopsvoorwaarden vaststellen en is hij geenszins verplicht een basisprijs op te nemen die geen betrekking zou hebben op de voorwaarden van het aanbod in kwestie. Hij kan ook één of meerdere elementen van het aanbod “aanbieden” als geschenk.

In tegenstelling tot wat de klaagster beweert, ligt dit allemaal vast in de algemene verkoopsvoorwaarden van het “Pack 2018”, artikels 2, 8 en 9 en de adverteerder is dus van mening dat zijn reclame niets kan worden verweten. 

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de pagina’s van de website van de adverteerder waarnaar de klaagster verwijst.

De eerste pagina stelt het aanbod van de adverteerder voor het volledige abonnement op de krant met een Smart TV of een laptop voor en vermeldt onder andere: “Une offre d'abonnement à saisir maintenant à partir de seulement 37€(1)/mois” waarbij de (1) verwijst naar de volgende vermelding onderaan de pagina: “(1)Contrat de 24mois pour un abonnement 6jours/semaine. Acompte de 109€ et 23x 37€”. Daaronder vindt men de details van de TV en de laptop in kwestie en de voordelen van het aanbod, waaronder de vermelding “Un choix de cadeau de valeur”.

Door te klikken op de knop “J’en profite” op deze pagina, komt men op een pagina met een afbeelding op een roodblauwe achtergrond van de TV en de laptop in kwestie met de vermelding “Recevez une smart TV 4K ou un PC portable en vous abonnant au journal de votre région” en waarbij men onder andere leest: “Votre abonnement pendant 24 mois + une smart TV 4K ou un PC portable en cadeau.”. Men vindt er eveneens de module om de abonnementsformule te kiezen en de vermelding “Choisissez votre cadeau”.

De Jury heeft er op de website van de adverteerder eveneens nota van genomen dat de prijs van het volledige abonnement buiten het raam van de actie in kwestie lager is dan de prijs die betaald moet worden in het raam van het aanbod met de TV of de laptop en dat nieuwe abonnees dus een surplus betalen in het raam van de actie in kwestie in vergelijking met gewone abonnees.

Ondanks het feit dat het aanbod zonder twijfel voordeliger is dan de individuele verkoopprijzen van de elementen van dit aanbod, is de Jury derhalve van mening dat de betrokken TV en laptop niet voorgesteld mogen worden als cadeaus en dat de reclame niet mag beweren “Recevez une smart TV 4K ou un PC portable en vous abonnant au journal de votre région” in de afbeelding die meteen de aandacht trekt wanneer men op de “J’en profite” knop klikt.

De Jury is derhalve van oordeel dat het gebruik van het woord “cadeau” en de vermelding “Recevez une smart TV 4K ou un PC portable en vous abonnant au journal de votre région” in de reclame van aard zijn om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op dit punt.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel heeft de Jury de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd dat hij de reclame heeft aangepast.