SSL HEALTHCARE - 11/09/2001

Adverteerder: 
SSL HEALTHCARE
Product/Dienst: 
Durex
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 11 september 2001
Beschrijving van de reclame

Een radiospot laat een kok horen die zegt : “Nu, om een kippetje echt goed klaar te maken trek je de billetjes goed open en je steekt er je hartige vulling in. Dat is waar. Peinst eraan dat het kippetje helemaal vol moet zitten want dan smaakt het des te sappiger”. Daarna zegt een vrouwenstem : “Mannen denken om de zeven minuten aan seks. Durex. Denk eraan”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame ondermijnt de waardigheid van de vrouw die tot een kip gereduceerd is en tot haar seksuele bereidwilligheid en ontdaan wordt van iedere vorm van menselijkheid. Haar gelijkwaardigheid met het mannelijke geslacht wordt daardoor ontkend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat de spot, die positief onthaald werd, tot doel heeft om jongeren op een ludieke manier aan te zetten om een voorbehoedsmiddel te gebruiken. Hij benadrukte dat de boodschap een humoristische noot brengt in het gedrag van mannen die alles met seks associëren zoals bijvoorbeeld een keukenrecept (of een mechanica-les, een partijtje biljard in andere spots) zonder de bedoeling om de vrouw te discrimineren. Hij heeft de verspreiding van de spot stopgezet in afwachting van de beslissing van de Jury.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het product dat betrekking heeft op seksueel gedrag, de doelgroep (hedendaagse jongeren), het manifest humoristisch karakter van de boodschap die misschien een associatie maakt met seks maar geen assimilatie en die geen enkele expliciete verwijzing naar de vrouw bevat, heeft de Jury gemeend dat er geen aantasting van de waardigheid of gelijkheid van de vrouw aanwezig is. Zij heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd.