S.R.C. 2000 /SUZUKI - 01/03/1999

Adverteerder: 
S.R.C. 2000 /SUZUKI
Product/Dienst: 
Speciale voorwaarden
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
maandag, 1 maart 1999
Beschrijving van de reclame

Speciale voorwaarden preciserend (2 jaar krediet aan 0 %, garantie, gratis bijstand en onderhoud), herneemt de advertentie van een verdeler de slogan : “Mooie geschenken gaan altijd per twee !” van de affiche-campagne, alsook het visueel dat het naakte bovenlichaam toont van een vrouw waarvan de buste bedekt wordt door de slogan.

Motivering van de klacht(en)

De reclame stelt de vrouw voor als een object en wordt beschouwd als van slechte smaak.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder en de verdeler hebben laten gelden dat uit een test voor de verspreiding geen negatieve reacties bleken aangaande de campagne, die trouwens een zeer ruime verspreiding kende en slechts een vrouwelijk silhouet toont. De verdeler heeft onderstreept dat goede smaak behoort tot het domein van de individuele appreciatie, zodat een enkele negatieve reactie niet mag gelden als regel terzake.

Jurybeslissing

Na onderzoek en rekening houdend met het thema van de booschap, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren, aangezien de advertentie niet beledigend is t.a.v. vrouwen.