SONY - 04/03/2015

Adverteerder: 
SONY
Product/Dienst: 
The Order 1886
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 4 maart 2015
Beschrijving van de reclame

De reclame toont een personage uit een videospel dat met een geweer schiet. Daarna is een weerwolf te zien.
Onderaan staat het logo PS4 en een afbeelding van het product in kwestie. Op het einde verschijnt de tekst “The order 1886”, de afbeelding van het product, de vermelding “disponible dès maintenant” en de PEGI-classificatie “18”.

Motivering van de klacht(en)

De klager was geschokt dergelijk geweld te zien, ook al is het kort, op een scherm op een openbare plaats waar honderden kinderen passeren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij het betreurt dat de creatieve uiting in deze affiche een negatieve reactie heeft opgeroepen.
Hij benadrukte echter dat de uiting, net zoals bij al zijn andere campagnes, zorgvuldig gekeurd werd via de PEGI-rating, het officiële leeftijdsclassificatiesysteem dat gebruikt wordt voor de promotionele activiteiten van de videogame-industrie.

Jurybeslissing

De Jury heeft vooreerst verduidelijkt dat het niet tot haar bevoegdheid behoort om zich uit te spreken over het product, maar wel over de inhoud van de reclame die ervoor gemaakt wordt.

De Jury heeft er nota van genomen dat de reclame verspreid wordt met vermelding van de PEGI-classificatie (Pan European Game Information) betreffende de leeftijdscategorie waarvoor het spel geschikt is (in dit geval voor consumenten ouder dan 18 jaar).

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame onder andere heel kort beelden toont van een personage uit een videospel dat met een geweer schiet en van een weerwolf.

De Jury is van mening dat de beelden duidelijk fictief zijn en in verband staan met de kenmerken van het spel waarvoor er reclame gemaakt wordt.

Gelet op deze context, is de Jury van oordeel dat de visuele en tekstuele elementen van de reclame niet choquerend zijn en evenmin van aard zijn geweld aan te moedigen of te banaliseren.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.