SMULDERS TEXTIEL - 26/01/2021

Adverteerder: 
SMULDERS TEXTIEL
Product/Dienst: 
Beddengoed
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Textiel/kleding
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 26 januari 2021
Beschrijving van de reclame

De spot toont beddengoed dat in promotie staat en een tablet waarop de webshop van de adverteerder te zien is.
Voice-over: “Nu bij Smulders Textiel, de grote wintersolden. Tot wel 50% korting op je nieuwe dekbedovertrek. Kies het eenvoudig uit bij de beddengoedspecialist van Vlaanderen. Smulderstextiel.be.”

Motivering van de klacht(en)

De klager haalde aan dat er tijdens deze reclame voor beddengoed gewag wordt gemaakt van de firmanaam Smulderstextiel.be, met dan expliciet in de tekst dat het om een Vlaamse firma gaat – dit volgens hem natuurlijk om in te spelen op de vraag om lokaal te kopen. Hij las op de website echter dat dit een Nederlands bedrijf is (met Belgische telefoonnummers en BTW-nummer, maar met een contactadres in Nederland) dat valselijk zegt dat het een Vlaams bedrijf is en vindt dat de tekst in de reclame niet eerlijk is bij nader inzien.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder voerde aan dat hij zegt dat hij de beddengoedspecialist van Vlaanderen is, met als afzender Smulderstextiel.be, zijn Vlaamse webshop. Hij heeft echter nooit ergens gezegd dat hij een Vlaamse onderneming is.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de tv-spot in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat deze spot ter promotie van het soldenaanbod van de adverteerder onder meer vermeldt: “Kies het eenvoudig uit bij de beddengoedspecialist van Vlaanderen. Smulderstextiel.be”.

Zij is van mening dat de reclame zich er aldus toe beperkt om de omvang van het aanbod van de adverteerder in zijn Belgische / Vlaamse winkels in de verf te zetten, zonder hiermee echter meteen ook te claimen dat het om een Belgisch / Vlaams bedrijf zou gaan of dat zijn producten lokaal geproduceerd zouden worden.

De Jury is derhalve van oordeel dat de spot in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.