SANOMA MAGAZINES - 01/06/2004

Adverteerder: 
SANOMA MAGAZINES
Product/Dienst: 
Glam-It
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Advies van voorbehoud
Datum afsluiting: 
dinsdag, 1 juni 2004
Beschrijving van de reclame

De spot laat onvriendelijke, jaloerse opmerkingen horen die door een vrouw worden gemaakt als zij een collega ontmoet die zij gelukwenst. Het taalgebruik van de opmerkingen is vulgair. (…“Oh neen, daar heb je die trut. - Wie heeft ze daar weer voor moeten pijpen ? – Hopelijk is haar carrière even kort, de trut. – En val gerust dood !”…). De slogan op het einde luidt : “Deze maand in Glam-I. 273 Hollywood-hit looks”.

Motivering van de klacht(en)

De reclameboodschap is behoorlijk grof en wetende dat ook kinderen naar de zender luisteren, dient deze aangepast of geweerd te worden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het magazine bestemd is voor vrouwen tussen 18 en 35 jaar die een beetje glamour in hun leven willen stoppen. Dat leidt tot een pittige, gedurfde tone-of-voice die eveneens in de communicatie terug te vinden is. De spot die niet meer loopt, vertelt de psychologie van vrouwen die jaloers zijn op de lezeressen van het magazine en het verschil tussen beide vrouwen wordt uiteengezet. De inhoud dient geapprecieerd te worden in zijn globale context. Gelet op de huidige waarden en normen, kan de spot niet als aanstootgevend beschouwd worden.

Jurybeslissing

De Jury was de mening toegedaan dat het taalgebruik dat gebruikt wordt in een spot uitgezonden via een media met brede verspreiding, niet getuigt van de beste smaak, bepaalde personen kan choqueren en negatieve reacties kan uitlokken. Zij heeft derhalve geacht een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig art. 4 van haar reglement.