RTL TVI - 24/02/2004

Adverteerder: 
RTL TVI
Product/Dienst: 
Plug TV
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 24 februari 2004
Beschrijving van de reclame

Een affiche met als titel « Ready to PLUG » toont een borst met twee tepels.
Een affiche met als titel “Ready to PLUG” toont een handpalm met 2 stigma's.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is choquerend en getuigt van de meest slechte smaak.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de affiches dienen geapprecieerd te worden in de context van de lancering van een tv-zender met een aparte stijl die gericht is op jongeren van 15 tot 34 jaar. Gelet op de betekenis van het woord “plug” (inschakelen) tonen de affiches respectievelijk een “mannelijke” en een “vrouwelijke” stekker, met geen enkele bedoeling te choqueren en zonder filosofische of religieuze connotatie.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het voorwerp van de reclame en bij gebrek aan inbreuk op wetten en zelfdisciplinaire codes, heeft de Jury geacht geen opmerking te moeten formuleren. Het verwijzen naar stigma's lijkt haar overdreven en zij heeft in de gebruikte afbeeldingen geen obscene of onfatsoenlijke elementen vastgesteld.