ROULARTA MEDIA GROUP - 06/01/2015

Adverteerder: 
ROULARTA MEDIA GROUP
Product/Dienst: 
Knack – Wijnactie
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Dranken
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 6 januari 2015
Beschrijving van de reclame

De advertentie bevat onder andere de volgende teksten:

“In samenwerking met de Wijnbeurs biedt Knack u een unieke mogelijkheid om een zeldzaam goede rode wijn aan te kopen met 55% korting!”
“Deze super cuvée is de nieuwe trots van de wereldberoemde Patrick Léon, die 15 jaar lang de ‘1er Grand Cru Pauillac’ van Château Mouton Rotschild maakte. In samenwerking met Bruno Le Breton van Domaine de la Jasse creëerde hij voor het eerst een excellente ‘Grand Vin’ van de jaargang 2010. Nu is de opvolger beschikbaar uit het uitstekende jaar 2011.”
“Domaine de la Jasse ligt op zo’n 15 kilometer van Montpellier, in het hart van het meest dynamische wijngebied van Frankrijk.”
“Een van de geheimen van La Jasse is de betrokkenheid van Patrick Léon, de vroegere wijnmaker van o.a. Château Mouton Rothschild.”
“De creatie van een nieuwe prestige cuvée, ‘Réserve d’Excellence’ is het ultieme resultaat van de bijzondere samenwerking tussen Patrick & Bruno.”
“Zo slaagden de wijnmakers erin om samen deze adembenemende cuvée te creëren in die typische krachtige en tegelijk satijnzachte ‘Grand Cru’-stijl van Pauillac!”

“€8,95 per fles (normale prijs € 19,90, uw korting 55%)
Een schaarse super cuvée i.s.m. de vroegere wijnmaker van Château Mouton Rothschild.”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager brengt de adverteerder de consument in verwarring door in het vet “Château Mouton Rothschild” en “Grand vin de style Pauillac” (wijnen uit de Bordelais) in de beschrijving te vermelden, hoewel de “Domaine de la Jasse” een wijn uit de Languedoc is, wat niet helemaal hetzelfde is. Nergens vermeldt de adverteerder dat het om een “Languedoc” gaat, zelfs niet op het etiket van de fles. Het is door “tussen de lijntjes” te lezen, dat de klager zich realiseerde dat het om bedrog ging, om oplichterij zelfs, aangezien vele consumenten waarschijnlijk dachten dat ze een Bordeaux kochten.



Wat de vermelde korting van 55% betreft; hoewel de leverancier (“De Wijnbeurs”, Leuven) vrij is zijn eigen prijspolitiek te voeren, blijkt echter dat, wanneer men de Franse producent consulteert, de prijs van hun verschillende cuvées nooit meer dan €15 bedraagt. Merk op dat de “Cuvée d’Excellence” niet in hun catalogus voorkomt. De klager, die een goede kennis heeft van wijnen uit de Languedoc, is er zeker van dat men al goed moet zoeken om er één aan €19,90 te vinden.


Standpunt van de adverteerder

Volgens de adverteerder blijkt duidelijk uit de bewoordingen van de publiciteit dat er in hoofde van de consument, in casu het beoogde doelpubliek, zijnde de lezers van zijn kwaliteitsbladen Knack en Le Vif, totaal geen verwarring kan zijn ontstaan omtrent de herkomst van de wijn. In de eerste alinea van de publiciteit wordt duidelijk de streek beschreven waar de wijn vandaan komt. Uit de publiciteit blijkt nergens dat Domaine de La Jasse een bordeaux-wijn zou zijn, noch wordt dit geïnsinueerd. Van misleiding kan totaal geen sprake zijn.

Wel is het zo dat de super cuvée ‘2011 Réserve d’Excellence’ van Domaine de la Jasse de nieuwe trots is van de heer Patrick Léon, een zeer bekende wijnmaker, die jarenlang voor Château Mouton Rotschild heeft gewerkt. De publiciteit wenst ook te benadrukken dat de aangeprezen wijn van Domaine de la Jasse een wijn is met het smaakpatroon van een Pauillac.

Dit alles is duidelijk uitgeschreven in de publiciteitstekst en deze informatie moet niet zoals de klager insinueert ‘tussen de lijntjes door’ worden gelezen.

De adverteerder deelde ook mee dat het niet gebruikelijk is om in een publiciteit voor wijnen ook het etiket dat zich op de achterzijde van de fles bevindt te hernemen (waarop in casu duidelijk de vermelding ‘Pays d’Oc’ staat).

De adverteerdeer wijst er verder op dat elke redelijke consument die zich verder zou hebben willen informeren over dit aanbod, zonder veel moeite alle verdere technische informatie in verband met de wijn, zijn specifieke herkomst, de wijnbouwer enz. zowel op de site van het wijndomein zelf als op de website van partner van de actie kon achterhalen.

Een ander punt dat door de klager wordt aangeklaagd, is tenslotte de prijszetting van deze wijn. Dienaangaande deelde de adverteerder mee dat een kleine zoektocht op het internet leert dat het aanbod dat door Knack/Le Vif in samenwerking met De Wijnbeurs wordt gedaan, namelijk 8,95 euro per fles (in plaats van 19,90 euro) zeer voordelig is. Zo vond hij via het internet prijzen terug die variëren van 15,99 £, over 17 euro tot 15,13 euro. Hij deelde tevens mee dat de wijn na afloop van de actie terug zal worden aangeboden aan 19,90 euro per fles op de website van partner van de actie.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame onder andere het volgende vermeldt: “Domaine de la Jasse ligt op zo’n 15 kilometer van Montpellier, in het hart van het meest dynamische wijngebied van Frankrijk.” en “Een van de geheimen van La Jasse is de betrokkenheid van Patrick Léon, de vroegere wijnmaker van o.a. Château Mouton Rothschild. (...) Zo slaagden de wijnmakers erin om samen deze adembenemende cuvée te creëren in die typische krachtige en tegelijk satijnzachte ‘Grand Cru’-stijl van Pauillac!”.

De Jury is dienaangaande van mening dat de reclame geen verwarring veroorzaakt in hoofde van de gemiddelde consument wat betreft de kwaliteit van de voorgestelde wijn en niet laat verstaan dat de Domaine de La Jasse een Bordeaux-wijn zou zijn.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet van aard is om de consumenten te misleiden wat betreft de regio van herkomst van de wijn in kwestie.

De Jury heeft anderzijds nota genomen van de websites die daar de adverteerder gecommuniceerd werden waar de wijn in kwestie wordt aangeboden aan prijzen die variëren van 15 tot 20€. Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er eveneens nota van genomen dat na afloop van de actie de wijn terug aan 19,90€ zal worden aangeboden door de partner van de actie.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame niet misleidend is op dit punt.

De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.