ROSSEL EN CIE - 17/10/2000

Adverteerder: 
ROSSEL EN CIE
Product/Dienst: 
Le Soir Magazine
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 17 oktober 2000
Beschrijving van de reclame

Met als slogan “Sans œillères. Sans préjugés. Sans interdits”, toont een TV-spot diverse beelden uit de recente actualiteit gegrepen. Het eerste beeld toont Afrikaanse soldaten die een man van een brug in een rivier gooien en op hem schieten. Slogan : “L'hebdo qui vous remet les idées en place”.

Motivering van de klacht(en)

De spot uitgezonden op een moment van hoog kijkdichtheid toont gruwelijke beelden zonder waarschuwing t.a.v. kinderen. Choquerende boodschap zelfs voor volwassenen, daar het gaat om een product te promoten, zelfs indien het een newsmagazine betreft.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft de aandacht gevestigd op de constructie en alle elementen van de spot alsook op het geheel van de campagne, in het bijzonder de slogan “Sans œillères, sans préjugés, sans interdits”. Hij liet gelden dat de aangeklaagde afbeeldingen een duurtijd hebben van 4" (op 30") en dat hij het geweld in de wereld niet kan stilzwijgen, geweld dat een nieuwsmagazine niet kan verbergen zonder zijn rol in de democratie kwijt te spelen.

Jurybeslissing

Gelet op het eerder gebruik van de afbeeldingen waarvan sprake door de media, hun korte duur en het gepromoot product, heeft de Jury geen opmerking geformuleerd.