QUALIPHAR - 29/01/2019

Adverteerder: 
QUALIPHAR
Product/Dienst: 
Biocure Max
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Voedingsmiddelen
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 29 januari 2019
Beschrijving van de reclame

De radiospot duurt 45 seconden en begint met een jingle.
Man: “In deze tijd van het jaar kunnen we allemaal wel wat extra energie gebruiken en dan denk ik meteen: vitamines. Even kijken of gezondheidsconsulente Julie dat ook een goed idee vindt.”
Vrouw: “Zeker, Tom. Presteren van ’s ochtends tot ’s avonds en achteraf nog sporten of afspreken met vrienden, dat vreet energie. Maar met vitamines alleen kom je er niet.’
Man: “En wat stel je dan voor?”
Vrouw: “Wel voor een instant energieboost is er nu een nieuwe oplossing, Biocure Max.”
Man: “Oh.”
Vrouw: “Daarin zit naast een vitamine B-complex onder andere ook cafeïne, taurine en ginseng.”
Man: “OK.”
Vrouw: “Maximale energie in een minimum van tijd in één tablet. Met Biocure Max voel je direct het verschil zowel fysiek als mentaal.”
Man: “Jij bent fan, ik hoor het. En waar vind ik Biocure Max? In de apotheek?”
Vrouw: “Ja, Tom en momenteel krijg je zelfs 3 euro korting.”
Man: “De max. Bedankt voor de tip, Julie.”
Herhaling jingle.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klager doet de “reclame” zich voor als een reportage en kan men zich makkelijk laten misleiden door dit soort van “valse” reclame.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij ’s ochtends korte spots uitzendt en ’s middags en op het einde van de dag meer verklarende spots, die toestaan om meer gedetailleerde informatie over het product en zijn kenmerken te verschaffen.
Deze spots worden uitgezonden in reclameblokken, met andere commerciële en promotionele communicaties, en zijn met name herkenbaar door hun jingles voor- en achteraan de communicatie (bovenop de jingles die eigen zijn aan elke radiozender om de reclameboodschappen aan te kondigen).
Er wordt bovendien aan het einde van spot melding gemaakt van een korting op de prijs van het product zelf, wat het promotionele karakter van de communicatie versterkt.
In casu laten de inhoud – ook al is die verklarend – de jingles en het moment van uitzending van de reclame geen enkele twijfel bestaan volgens de adverteerder over het feit dat het gaat om een commerciële communicatie.
Hij meende derhalve dat de doelgroep dienaangaande niet in verwarring gebracht zou mogen zijn.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de radiospot en van de klacht die daarop betrekking heeft en volgens dewelke deze zich zou voordoen als een reportage.

Zij heeft vooreerst vastgesteld dat de betrokken radiospot begint en eindigt met een jingle.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij er tevens nota van genomen dat de spot in kwestie uitgezonden wordt in het raam van een reclameblok.

Tot slot heeft zij vastgesteld dat aan het einde van de spot een promotionele aanbieding van 3 euro korting wordt vermeld.

Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de radiospot duidelijk herkenbaar is als reclame.

De Jury heeft de klacht derhalve ongegrond verklaard.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.