PROXIMUS - 04/07/2017

Adverteerder: 
PROXIMUS
Product/Dienst: 
Tuttimus
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 4 juli 2017
Beschrijving van de reclame

De mailing bestaat uit een doosje van een audiocassette met binnenin een folder.
Op het doosje bevindt zich de volgende tekst:
“Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt. De topserie ‘13 Reasons Why’ is de laatste tijd niet uit de media weg te slaan.
Bekijk het op Netflix met dit speciale aanbod en vorm je eigen mening.” en “13 Reasons Why”.
De folder bevat onder meer de volgende tekst:
“Dit is helemaal waar …
13 Reasons Why
‘13 Reasons Why’ is echt de talk of the town.
Deze topserie bekijk je alleen op Netflix. Sta je ook te springen om series te ontdekken waar iedereen het over heeft bij de koffiemachine, zoals 13 Reasons Why, Orange is the New Black en House of Cards? Of heb je een film gemist in de bioscoop?
Je vindt het allemaal op Netflix!
Onze sterkste all-in …
Nu met Netflix.”.

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat de audiocassette verwijst naar de TV-reeks “13 Reasons Why” waar een jong meisje audiocassettes opneemt om de 13 redenen uit te leggen waarom ze zelfmoord heeft gepleegd. Het is een TV-reeks die thema’s zoals pesten op school, zelfmoord, verkrachting op tafel brengt. Volgens de klager is het, ethisch gesproken, niet correct om dit te gebruiken om reclame te maken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat deze reclame inderdaad verwijst naar de reeks “13 Reasons Why”, een topreeks die momenteel op Netflix wordt uitgezonden, maar dan vooral door haar formaat. Hij heeft het niet over de specifieke inhoud van de reeks, over de grond; zij is eenvoudig geïllustreerd met generieke beelden geschikt voor een breed publiek, en wordt aangehaald samen met andere reeksen (Orange is the New Black, The Get Down, House of Cards, …).

De reclame vertrekt dus vanuit de grote reeksen van het moment op Netflix, om het verband te leggen met de Familus of Tuttimus aanbiedingen waarin Netflix opgenomen is.

De adverteerder verduidelijkte dat hij een origineel mailingconcept heeft willen realiseren. Het is een concept dat hij test met een in aantal beperkt verzendvolume et dat hij bestudeert bij een sample van personen die het ontvangen hebben. Hij wenste te verrassen met een formaat en een aanpak die verschilden van de gebruikelijke mailings in verband met zijn aanbod. Hij voegde toe dat de eerste ontvangen reacties, afkomstig van jongvolwassenen die de reeks en haar thema’s reeds kennen, positief lijken.

Hij weet dat deze reeks enig debat veroorzaakt heeft in de pers en op de sociale media. Aangezien zijn doelpubliek duidelijk meerderjarig is (deze mailing is uitsluitend aan volwassenen geadresseerd, zonder ongecontroleerde blootstelling aan andere doelgroepen zoals voor massareclame), heeft hij dit vermeld op de rugzijde van de cassette in de mailing: de reeks ‘13 Reason Why’ laat veel van zich horen, vorm je eigen mening.

Ten slotte voegde de adverteerder toe dat hij effectief gesensibiliseerd en geëngageerd is op het vlak van de problematiek van het veilig internet voor jonge adolescenten en het cyberpesten en dat hij sinds 2011 deelneemt aan het programma “Safer Internet Day” met Child Focus en Microsoft.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de mailing in kwestie bestaat uit een doosje van een audiocassette met binnenin een folder en de vermelding ‘13 Reason Why’.

De Jury heeft er nota van genomen dat de adverteerder het concept van de audiocassette heeft gebruikt om dertien goede redenen op te sommen om zijn diensten te gebruiken, verwijzend naar de audiocassettes die door een jong meisje worden opgenomen in de TV-reeks “13 Reasons Why”, een topreeks die momenteel op Netflix wordt uitgezonden. Volgens de Jury houdt de parallel met de reeks in kwestie daar op.

Zij heeft er nota van genomen dat de mailing niet spreekt over de inhoud van de reeks en dat hij tevens andere op Netflix uitgezonden reeksen vermeldt om promotie te voeren voor het Tuttimus aanbod.

De Jury is van mening dat de visuele en tekstuele elementen van de reclame in kwestie niet van aard zijn om door de gemiddelde consument als choquerend of gewelddadig te worden beschouwd.

De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame niet getuigt van een gebrek aan een behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.