PROCTER & GAMBLE - 15/10/2002

Adverteerder: 
PROCTER & GAMBLE
Product/Dienst: 
Vicks
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 15 oktober 2002
Beschrijving van de reclame

Een TV-spot toont een jonge vrouw die tijdens de herfst in een park aan het joggen is. Ze houdt even halt ter hoogte van een ton met bevroren water waarvan zij het ijs breekt d.m.v. haar elleboog. Daarna steekt ze haar hoofd kortstondig in het ijskoude water, stopt een pastille van het product in haar mond en jogt verder. Een mannelijke stem zegt : “Niets houd je nog tegen want Vicks Fruit + C helpt de weerstand te verhogen, door de invloed van vitamine C”. Vervolgens toont men 4 zakjes van het merk met verschillende fruitsmaken, gevolg door een groene appel die op een ijslaag valt. VO : “Vicks Fruit + C helpt de weerstand te verhogen. Nu ook met appelsmaak”.

Motivering van de klacht(en)

Het hoofd in een bak bevroren water steken is idioot, kan een longontsteking veroorzaken en is dus gevaarlijk voor vele personen die niet voldoende terughoudend zijn. Bovendien wordt beweerd dat er u niets kan overkomen als u een Vicks pastille neemt, hetgeen gevaarlijk en bedrieglijk is.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het product gekenmerkt is door de verfrissende smaak en de aanwezigheid van vitamine C waarvan de gunstige effecten algemeen gekend zijn. Hij benadrukte dat hij deze troeven sedert jaren uitspeelt en dat deze reclamebeelden vaak betrekking hebben op sport of fysieke inspanning, die de noties frisheid en weerstand goed ondersteunen. De tekst is kort en vermeldt duidelijk de voordelen van het product met de nodige nuance. Hij benadrukte tevens dat ze in Nederland een visa-procedure hanteren voor dit product en de tekst van de spot aldaar goedgekeurd werd.

Jurybeslissing

Rekening houdend met de eigenschappen van het product qua samenstelling, de houding zoals ze getoond wordt en het relatieve karakter van de tekst (“helpt…”) van de reclameboodschap, heeft de Jury gemeend dat zij geen misleidende of gevaarlijke elementen bevat die in strijd zouden zijn met de wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerking te moeten formuleren.