PRO-AESTHETIC - 23/03/2000

Adverteerder: 
PRO-AESTHETIC
Product/Dienst: 
Liposculptuur/Haartransplantatie
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
donderdag, 23 maart 2000
Beschrijving van de reclame

Een advertentie voor liposculptuur maakt melding van een “kleine chirurgische ingreep waarbij overtollig vet onder plaatselijke verdoving wordt verwijderd”, “… Tumescente liposculptuur… een patiëntvriendelijke methode waarmee uw lichaamsvorm onder plaatselijke verdoving nauwkeurig wordt gecorrigeerd” en geeft een korte beschrijving van de ingreep. Voor-na foto's. Telefoonnummer voor een gratis brochure of vrijblijvend advies.
Een tweede advertentie voor haartransplantatie vermeldt dat “Een op drie mannen tussen zijn 20e en 50e levenjaar te maken krijgt met beginnende kaalheid” en “… het Pro-Aesthetic team u deskundig helpen naar een optimaal haarresultaat”. Er wordt uitgelegd dat “de lasertechnologie het mogelijk maakt gezonde haarwortels uit de haarkrans … te verplaatsen naar de kale zones…”. “De overgeplaatste haarwortels gaan na een paar weken weer gewoon door met de productie van eigen gezonde haren”. Voor-na foto's. Telefoonnummer voor een gratis brochure of vrijblijvend advies.

Motivering van de klacht(en)

De conformiteit met de medische deontologie en de rechtspraak van de Jury inzake reclame voor medische behandelingen moet worden onderzocht.

Jurybeslissing

Nadat de Jury, rekening houdend met de medische deontologie en haar constante rechtspraak in dit domein, de aanbeveling had gedaan om de advertenties voor medische behandelingen niet meer te publiceren, liet de adverteerder gelden dat een dergelijk reclameverbod strijdig is met het nationaal en Europees mededingingsrecht. Nadat de Jury haar aanbeveling bevestigde, legde de adverteerder gewijzigde ontwerpen van advertenties voor, waarin niet langer expliciet naar medische ingrepen wordt verwezen. De Jury formuleerde geen opmerkingen meer en de adverteerder bevestigde dat de oude advertenties niet meer zouden worden verspreid.