PIXELLINK - 20/06/2002

Adverteerder: 
PIXELLINK
Product/Dienst: 
Octopush
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Categorie: 
Industriële goederen en uitrusting
Type beslissing: 
Advies van voorbehoud
Datum afsluiting: 
donderdag, 20 juni 2002
Beschrijving van de reclame

Met als titel « Inutile de jouer à cache-cache* » toont de advertentie een woonkamer waar een vrouw in gebloemde onderbroek op haar knieën zit met haar zitvlak omhoog en die zwarte schoenen draagt met hakken. Baseline : « *Car nous allons vous aider à faire progresser votre marketing e-mail. Surfez sur octopush.be et découvrez les possibilités et les avantages d'une solution puissante et conviviale qui donnera un fameux coup de pouce à votre campagne marketing », waaronder de coördinaten, het e-mail adres en de website van de firma meegedeeld worden.

Motivering van de klacht(en)

De houding is meer dan suggestief en van slechte smaak. Deze reclame raakt de integriteit van de vrouw en geeft een negatief beeld van vrouwen in de informatica en IT sector.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij betreurde dat de advertentie de klager tegen de borst stootte omdat hij deze vooraf uitvoerig getest heeft bij mannen en vrouwen en de vrouwen in de testgroep geen aanstoot namen aan deze advertentie. Hij stelde zich te willen excuseren bij eenieder die zich beledigd voelde door deze reclame.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat er geen verband bestaat tussen de afbeelding en de aangeprezen producten of diensten. Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan uitlokken ten nadele van de reclame, heeft de Jury gemeend een advies van streng voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig art. 4 van haar reglement.