PEARLE - 29/02/2016

Adverteerder: 
PEARLE
Product/Dienst: 
Brillen
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Persoonlijke voorwerpen, juwelen
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
maandag, 29 februari 2016
Beschrijving van de reclame

Vrouw: “Altijd hetzelfde eh. Gij gaat drinken met uw collega’s en ik zit hier weer alleen met mijn zelfgemaakte vogelnestjes.”
Man: “Ja, gij zou beter van die vettige vogelnestjes afblijven. Straks weegde meer als uw moeder.”
Vrouw: “Och zwijgt. Ik praat niet meer tegen u.”
Man: “Eindelijk.”

Jingle: “Pearle Pearle Pearle”.

VO: “Deze maand koppelverkoop bij Pearle opticiens. Kom met twee en krijg allebei een gratis montuur of kom toch alleen en krijg er één voor halve prijs.”

Vrouw: “Ok, sorry zoetje. Ga gij maar zuipen met uw collega’s. Netwerken is belangrijk.”
Man: “En gij zijt lang nog niet zo vet als uw moeder ze schatje. Maakt u geen zorgen.”
Vrouw: “Kom hier mijn drankorgeltje.”
Man: “Ooh, mijn boterklontje.”

Motivering van de klacht(en)

De klager betreurt ten zeerste het beroep dat wordt gedaan op enorme clichés en seksistische overwegingen: het is uiteraard de man die een sociaal leven heeft met zijn collega’s, het is uiteraard de vrouw die hem dwars zit, het is uiteraard het uiterlijk van de vrouw waarmee de draak wordt gestoken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee niemand voor het hoofd te willen stoten en is van mening dat hij ook geen enkele groep aanvalt.
Hij erkent dat hij in deze spot met seksistische clichés werkt. Maar hier zorgen deze er voor dat een mainstream publiek in 30 seconden begrijpt dat het om een ruzie tussen een koppel gaat, en het koppel deze ruzie bijlegt om van de koppelverkoop te genieten. Hij werkt in zijn spots niet altijd met seksistische clichés, maar hier was het nuttig om de ruzie tussen het koppel te schetsen. Hij wil zijn spots laten aansluiten bij de doelgroep door herkenbare situaties te laten horen, en men herkent zich natuurlijk sneller in clichés dan in cliché-doorbrekende situaties.
Hij voegde nog toe dat zijn radiospots vaak humoristisch zijn en dat de luisteraars hen appreciëren net omwille van die humor.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de radiospots die een koppel laten horen dat ruzie maakt.

De Jury is van mening dat deze spots een reeks van uitlatingen bevatten die betrekking hebben op talrijke seksistische clichés ten aanzien van de man en de vrouw. In dit geval is de Jury eveneens van mening dat de dialogen van aard zijn om een negatief beeld te geven van de vrouw, de man en de man-vrouw relatie.

In deze context is de Jury van oordeel dat de radiospots bijdragen tot het bestendigen van stereotypen die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder die argumenteert op basis van humor, verwijst de Jury naar de Regels inzake humor in de reclame die voorzien dat het brengen van humor in geen geval de ethische verantwoordelijkheid van de auteur van de boodschap opheft en die bepalen dat humor niet mag leiden tot pejoratieve zinspelingen of vermeldingen gebaseerd op geslacht.

Gelet op het voorgaande en op basis van artikel 1, alinea 2 van de ICC Code en de punten 1, 3 en 4 van de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de radiospots in kwestie te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft meegedeeld dat de spots niet meer zullen worden verspreid.