ORANGE - 20/11/2019

Adverteerder: 
ORANGE
Product/Dienst: 
Google Nest Mini
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 20 november 2019
Beschrijving van de reclame

De reclame op de website van de adverteerder bevat bovenaan een afbeelding van het product met daarbij in een gele cirkel de doorgestreepte prijs 59€ met daaronder “9€ met abonnement”.
Daaronder de tekst:
“Google Nest Mini voor 9 € met een abonnement of een Love-pack
Bij Orange bieden we je de mogelijkheid om de gloednieuwe Google Nest Mini te kopen met een abonnement of een Love-pack of je nu al klant bent of niet voor een onverslaanbare prijs! Hoe?
Gewoonweg door je te abonneren op een tariefplan naar keuze. Selecteer hieronder wat het beste bij jou past.”
Daaronder eerst “Kies de prijs van je Google Nest Mini” (met de opties “9€ met abonnement”, “9€ met Love-pack” en “59€ zonder abonnement”).
Daaronder “Kies het abonnement dat bij jou past” (met de opties “Koala”, “Cheetah” en “Arend”).
Daaronder “Mijn Google Nest Mini” met voor de optie “Koala”:
“Google Nest Mini + Koala
9 €
met een Koala-abonnement voor 20 €/maand *” met onderaan:
“* 12 maanden verbintenisperiode met een Koala-, Cheetah-, Arend-, of Arend Premium-abonnement (enkel een abonnement of in combinatie met een Love Trio of Love Duo pack).”.
Onderaan de pagina staat bij “Algemene voorwaarden” tevens te lezen:
“Aanbod geldig van 22/10/2019 t.e.m. 07/11/2019. De prijs van 9 € voor de Google Nest Mini is geldig in combinatie met een Koala-, Cheetah-, Arend-, of Arend Premium-abonnement
van 12 maanden (enkel een abonnement of in combinatie met een Love Trio of Love Duo pack).”.

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat de adverteerder het apparaat Google Nest Mini voorstelt voor de som van 9,00€ voor klanten die geabonneerd zijn op Orange Love (Duo of Trio). Hij is sedert twee of drie jaar klant met een abonnement Love Trio maar men weigert om hem de promotie toe te kennen. In het verkooppunt baseert men zich op het feit dat zijn abonnement geen deel meer uitmaakt van het huidige aanbod. Hij was een abonnement Love Trio met het gsm-forfait Panter aan 26,40€ aangegaan en nu vraagt men hem om van tariefplan te veranderen om van dit aanbod te kunnen genieten. Hij vindt dit niet normaal gegeven dat men in de voorwaarden zegt dat men een Trio of Duo abonnement moet hebben, niets meer.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de aanbieding waarbij de Google Nest Mini voor 9 euro wordt aangeboden met een abonnement onder andere geldig is op een Love Duo- of Trio-pack. Het mobiel abonnement – dat deel uitmaakt van dit pack – moet een Koala-, Cheetah-, Arend- of Arend-premium zijn.
Dit staat volgens hem duidelijk vermeld op de webpagina waarnaar de klager verwijst en is ook beschikbaar in zijn shops. Het is dan ook normaal dat de promo in de shop niet werd toegekend tenzij de klant zijn mobiel tariefplan wil wijzigen, wat perfect kan.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame op de website van de adverteerder in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft vastgesteld dat zowel meteen onder het commercieel aanbod als onderaan de pagina in de algemene voorwaarden voldoende duidelijk wordt gemaakt dat de gepromote actie slechts geldig is in combinatie met een Koala-, Cheetah-, Arend-, of Arend Premium-abonnement, waarbij wordt gepreciseerd dat het kan gaan om enkel een abonnement of in combinatie met een Love Trio of Love Duo pack.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.