ORANGE - 05/09/2018

Adverteerder: 
ORANGE
Product/Dienst: 
Abonnement Koala
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Advies van voorbehoud
Datum afsluiting: 
woensdag, 5 september 2018
Beschrijving van de reclame

De Franstalige radiospot gaat als volgt:
Man: « Chérie… »
Voice-over: « Quand vous n’avez pas envie de … avec votre mari, vous pouvez dire : »
Vrouw: « Oh non chéri, pas ce soir. »
Man: « Pourquoi ? »
Vrouw: « Mais en fait, j’ai un début de mal de tête qui arrive. »
Man: « Ça va passer. »
Vrouw: « Ah, oui je t’ai pas dit, j’ai mes … »
Man: « Encore ? »
Vrouw: « Eh ben, je les ai déjà eu ce mois-ci ? »
Man: « Trois fois. »
Voice-over: « Ou alors. »
Vrouw: « Mais arrête, tu vois bien que je suis au téléphone quand même. Oui maman, excuse-moi. »
Voice-over: « Il n’y a pas de meilleur excuse qu’un coup de téléphone. Appelez en illimité pour seulement 20€ par mois avec Koala Limited Edition. Vous rapprocher de l’essentiel. Orange. »

Motivering van de klacht(en)

1) De klaagster deelde mee dat de spot het goede oude stereotype gebruikt van de man die met zijn vrouw wil slapen en dat deze laatste, als oud kreng, weigert met inroeping van “klassieke” redenen: hoofdpijn, “ik moet mijn moeder bellen”.
Volgens haar is het hier vanzelfsprekend dat Mijnheer seksuele verlangens heeft en Mevrouw deze nooit heeft en slechts seksuele betrekkingen heeft om haar geobsedeerde man plezier te doen.
Ze vindt deze spot seksistisch zowel voor de man als voor de vrouw.
Volgens haar is het ook hallucinant en onwaardig dat deze adverteerder zich beperkt tot het recycleren van seksistische concepten uit het verleden om zijn abonnementen te verkopen.

2) Volgens de klaagster bevat de spot patriarchale en machistische uitspraken die seksuele intimidatie banaliseren en de notie van toestemming ridiculiseren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het nooit zijn bedoeling is geweest om seksistische reclame te maken. Hij gebruikt een bestaand en veelgebruikt cliché om het onbeperkt bellen op een grappige/luchtige manier in de verf te zetten.
Seksistische of in dit geval vrouwonvriendelijke reclame past absoluut niet binnen de waarden van het merk.

Jurybeslissing

De Jury heeft deze reclame onderzocht rekening houdend met de argumenten van de betrokken partijen.

De Jury is van mening dat de radiospot in kwestie gebruik maakt van het oudbakken cliché van de vrouw die excuses bedenkt om de avances van haar man te ontwijken.

Volgens de Jury draagt de reclame evenwel niet bij tot het bestendigen van een seksistisch of ander stereotype dat indruist tegen de maatschappelijke evolutie.

Zij is van mening dat de radiospot evenmin laakbaar gedrag banaliseert.

Gezien de huidige context inzake (seksuele) man-vrouwverhoudingen en het gebruik van het voornoemde cliché voor de promotie van een telefoonabonnement, is de Jury niettemin van mening dat de betrokken reclame negatieve reacties kan veroorzaken bij het publiek. Zij heeft derhalve gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig artikel 1 van haar reglement en doet een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.

Een advies van voorbehoud impliceert dat de adverteerder vrij is op het vlak van het gevolg dat hij hieraan wenst te verlenen.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.