OPEL - 27/09/2001

Adverteerder: 
OPEL
Product/Dienst: 
Financiering
Media: 
Magazine
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 27 september 2001
Beschrijving van de reclame

Een advertentie en een affiche tonen een jonge sandwichman met een blauw oog en zijn bril scheef die een bord draagt met promotie voor het merk. Slogan : “Onze financieringen bevallen de concurrentie duidelijk niet”.

Motivering van de klacht(en)

De advertentie promoot geweld in plaats van die af te keuren.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze campagne een vervolg is op de financieringscampagnes die vorig jaar onder dezelfde slogan geïntroduceerd werden om op een ludieke, grappige manier te illustreren dat de concurrenten het moeilijk hebben met de uitzonderlijke financieringscondities van het merk. De adverteerder heeft benadrukt dat het niet de bedoeling is geweest om aan te zetten tot geweld en aangezien het om een punctuele inlassing gaat rond de periode van het autosalon, deze advertentie niet zal heringelast worden.

Jurybeslissing

De Jury is de mening toegedaan dat zij geen aanzetting tot geweld bevat. Daar er een zekere humoristische noot in terug te vinden is, heeft zij dan ook geen opmerkingen geformuleerd.