OPEL - 18/05/2000

Adverteerder: 
OPEL
Product/Dienst: 
Zaphyra
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 18 mei 2000
Beschrijving van de reclame

In de radiospot vertelt een meisje onder de vorm van haar dagboek dat haar vader gisteren in de auto vroeg waarom alle zetels waren neergeklapt. Haar grote zus die de dag daarvoor met haar vriend was uitgegaan werd helemaal rood, waarna het meisje had geantwoord dat “ze zeker aan het foefelen waren geweest”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als choquerend en zij overschrijdt de grenzen van het aanvaardbare.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de reclame vooraf werd getest bij een representatieve focusgroep waarbij nooit werd vastgesteld dat de spot zou choqueren en dat de communicatie enkel situaties wil creëren die uit het leven gegrepen zijn en waarin de doelgroep zich kan herkennen.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat de boodschap klaarblijkelijk humoristisch bedoeld is, zonder onfatsoenlijk of strijdig met de regels van de reclame-ethiek te zijn. Zij heeft derhalve geen opmerkingen geformuleerd.