OPEL - 15/01/2004

Adverteerder: 
OPEL
Product/Dienst: 
Opel Astra
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 15 januari 2004
Beschrijving van de reclame

Een affichecampagne met als titel : “Patience. The next Astra is coming”, toont levende figuranten die de krant lezen in een zetel die vastgehecht werd aan het affichepaneel. Het logo, het website-adres en een verwijzing naar de standplaats van het merk op het autosalon worden tevens vermeld.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is mensonwaardig : deze mensen zitten urenlang in de winterkou en de uitlaatgassen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de kritiek blijkbaar op onwetendheid gestoeld is daar alles in het werk werd gesteld opdat de figuranten geen kou zouden hebben : zij werkten in een beurtrol, hadden thermische kledij, twee straalkachels en een mobilhome ter beschikking. De actie werd opgeschort bij te slecht weer. De adverteerder benadrukte tevens dat de figuranten zelf dolenthousiast waren over deze actie.

Jurybeslissing

Gelet op de meegedeelde informatie en wat de inhoud van de reclame betreft is de Jury van oordeel dat deze niet als mensonwaardig kan beschouwd worden en bij gebreke aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen terzake heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.